Pozitivne trendove ambalažnog sektora trebaju dijeliti i njegovi radnici

Pozitivne trendove ambalažnog sektora trebaju dijeliti i njegovi radnici

UNI Global Union, u okviru EU Projekta Jačanje uključenosti radnika u ambalažnom sektoru u vrijeme COVID krize, održao je globalni seminar 15. ožujka 2022., putem ZOOM aplikacije.

Nicola Konstantinou, voditelj grafičkog sektora pri UNI-ju, naglasio je važnost ambalažnog sektora, koji raste i u ovoj COVID krizi. Ambalažni sektor ne raste samo u Aziji, nego bilježi pozitivne trendove i u drugim dijelovima svijeta. Ovim sektorom pretežno vladaju snažne multinacionalne kompanije, koje su u vrijeme COVID krize usmjerile svoju politiku prema dodatnom rastu i okrupnjavanju, zbog čega je upravo važna aktivnost UNI-ja da se u tim velikim kompanijama prepozna i aktivira socijalni dijalog i osigura kroz okvirne sporazume UNI-ja s tim kompanijama.

Što se tiče vrste ambalaže, papir odnosno karton i dalje nosi 41% proizvodnje svih pakiranja u svijetu, čvrsta plastika nosi 19%, fleksibilna plastika 17%, metal 13% i staklo 6%, te slijedi ostalo. Raznovrsni su trendovi rasta pojedinih materijala, ali većina je i dalje u pozitivnim trendovima. Sve je veći udio automatizacije u proizvodnji, sa sve većim pritiskom intenziteta rada na radnike.

Elektronička trgovina nosi veliki porast potražnje odnosno rasta ambalaže, posebice u Aziji. Pritom Amazon nije vodeći, nego se ispred njega nalazi azijski gigant elektroničke trgovine Alibaba. Najveće potrebe za ambalažom su u Aziji s obzirom na gospodarski rast i broj stanovnika. No, gledano na potrebu i korištenje u odnosu na broj stanovnika, daleko najveća potražnja za ambalažom po stanovniku još uvijek je u Sjevernoj Americi i Europi. U Europi se očekuje da će do 2030., gotovo sva ambalaža trebati biti od materijala koji će biti moguće reciklirati, te će se trebati izbjegavati pojava dvostruke ambalaže koja se sada pojavljuje vrlo često u elektroničkoj trgovini.

Cijene u sektoru se povećavanju uzrokovano rastom cijena materijala, energenata i ostalih ulaznih troškova u ciklusu proizvodnje. No, značajno je da ova industrija kako se čini i dalje može povećavati cijene svojih proizvoda, čak i preko rasta troškova same proizvodnje. Stoga se ovaj sektor nalazi u boljoj situaciji u odnosu na mnoge druge grafičke podsektore, ali i mnoge druge sektore uopće, rečeno je.

Neobuzdani rast cijena energenata te probleme potencirane krizom u Ukrajini nitko nije mogao predvidjeti, a očito se ne mogu riješiti samim zakonima tržišta, ponudom i potražnjom. No, i dalje se očekuje da će ambalažni sektor uspjeti prevladati čak i sve te izazove, možda uz manju profitabilnost ali i dalje s pozitivnim trendovima.

Što se tiče razine prava radnika i njihovog organiziranja, situacija nije tako vedra. COVID kriza, nemir i strah, inflacija, rast ekstremne desnice, neobuzdana snaga krupnog kapitala i mnogi drugi faktori  negativno utječu na rad sindikata diljem svijeta. Ovoga nije pošteđen ni ambalažni sektor, koji je u značajnoj mjeri upravo pod utjecajem velikih kompanija. Stoga UNI, udruženi sindikati i radnici moraju učiniti mnoge napore kako bi nastavili organiziranje, te sačuvali i unaprjeđivali radna prava diljem svijeta.