U Hrvatskoj je 1994. godine formirano Gospodarsko-socijalno vijeće kao institucionalni okvir za tripartitno pregovaranje. Tako je, bar posredno, prihvaćen model pluralnog, „društvenog“ neokorporativizma kojim se stvara mreža institucija za formalan, konzultativni proces i dijalog. No, on je, prije svega zbog tendencije Vlade da ga pretvori u tijelo naknadne verifikacije već donesenih rješenja, ali i neriješenih pitanja reprezentativnosti i ravnopravnog statusa sudionika ostao tek institucionalni kroki.
Socijalni dijalog, iako ocijenjen kao potreban, čak nužan, prema mišljenju većine zaposlenih pretvara se u praznu institucionalnu ljušturu unutar koje Vlada kupuje vrijeme i radi po svome, eksploatirajući sukobe između i unutar sindikata i poslodavaca.
Osnovni problem u odnosima socijalnih partnera, pored njihove organizacijske strukture, nedovoljno razvijene i neprilagođene potrebi paralelnog vođenja bipartitnog i tripartitnog socijalnog dijaloga na više razina organiziranja, predstavlja asimetrija resursa, moći i organiziranja poslodavaca i sindikata. Naime, u malim i srednjim poduzećima, u pravilu nema organiziranih sindikata. I obratno, „sindikalne tvrđave“ – poduzeća i ustanove u kojima je još gotovo polovina zaposlenih u nekom od sindikata, čine javni sektor, kao i velika privatizirana poduzeća gdje je novi vlasnik zatekao ranije formirane sindikalne strukture. Sindikalno organiziranim zaposlenima poslodavac su najčešće država, lokalna samouprava ili predstavnici stranog kapitala. Na drugoj strani, u tvrtkama čiji su vlasnici članovi poslodavačkih udruga često (i ne slučajno) nema sindikata s kojima bi se sklapali kolektivni ugovori. Strategiju znatnog broja poslodavaca pri tome odlikuje „antisindikalni krizni menadžment“. Poslodavci naime, discipliniranjem zaposlenih i širenjem priče o njihovoj neučinkovitosti i nepoduzimljivosti, stvaraju pretpostavke za krajnje pooštravanje radnih normi i reduciranje efektivnih mogućnosti za organiziranje i otpor ili, pak, direktnim pritiscima, uvjetovanjem, premještanjem i otežavanjem uvjeta rada nastoje iznuditi ustupke zaposlenih.
Poslodavci, prije svega oni najveći, prethodno su se, nakon početnog uspješno položenog ispita legalizacije i davanja priloga novim, reformskim vlastima, opredijelili za direktne, neformalne, ali strateške dogovore i kontakte s vrhovima vlasti i ključnih parlamentarnih, prije svega vladajućih stranaka. Formalni kontakti unutar tripartitnih institucija ostavljani su drugom ešalonu unutar poslodavačkih struktura.
U cjelini gledano, nameće se zaključak da samo ozbiljno i odgovorno uvažavanje pozicije i realnih interesa partnera i njihovo strpljivo i argumentirano sporazumijevanje može voditi uspostavljanju povjerenja i definiranja zajedničkih interesa. Do stanja socijalne kohezije može se doći samo napredovanjem kompromisu kroz otvoren i ravnopravni dijalog. Socijalni i politički dijalog i dogovor su istovremeno praktično jedini način da se izađe iz začaranog kruga.
Akteri i pregovarači – Vlada i socijalni partneri, su pritom u velikoj mjeri i lišeni jednog od ključnih resursa – povjerenja građana. Još gore stoji s povjerenjem u Sabor, stranke i vlasnike poduzeća.
Narav i bit promjena sadržani su u razumijevanju prirode socijalnog dijaloga kao puta da se, u dobroj volji i povjerenju, kroz razmjenu argumenata i konsenzusom dođe do prihvatljivih, razvoju okrenutih, produktivnih rješenja. U objektivno krajnje suženom manevarskom prostoru to, pored dobre volje, zahtijeva i visoku razinu znanja, odgovornosti i vještina i umijeća pregovaranja i reguliranja konflikata. S druge strane, izostanak sposobnosti i iskrenih namjera da se u pregovaračkom procesu prvo traga za zajedničkim, strateškim opredjeljenjima, na kojima se tek mogu graditi kompromisne formule i rješenja, direktno vodi rastu sukoba i uzajamnog nepovjerenja.
Da bi sindikati ostvarili ravnopravan status, najprije moraju postići puni međusobni dijalog i akcijsku koordinaciju, a zatim formirati, kroz javne kampanje i zastupanje, i interesne koalicije s umirovljenicima, poljoprivrednicima i samozaposlenima, profesionalnim udruženjima, studentskim organizacijama i drugim asocijacijama civilnog društva. Pregovaračke, dijaloške taktike, pristupi i strategije moraju biti kombinirani i nadopunjavani sa spremnošću da se primijene i umijećem uspješnog organiziranja peticija, inicijativa, štrajkova, protesta i javnih demonstracija, realiziraju i konfliktne strategije djelovanja. Iskustvo pokazuje da poslodavci, pa i resorna ministarstva kao predstavnici države i Vlade kao poslodavca, pristaju na ozbiljan razgovor i dogovor tek pod ozbiljnom prijetnjom organiziranja štrajkova i prosvjeda sindikata.
Politika privatnosti
Sindikat grafičara i medija, Zagreb, Brešćenskoga 4, OIB: 66174749091 (u daljnjem tekstu: Sindikat grafičara i medija) poštuje Vašu privatnost i sigurnost Vaših osobnih podataka. Prikupljanje, korištenje i obrada podataka provodi se u skladu s ovim Pravilima privatnosti te Općom uredbom o zaštiti podataka (Uredba EU 2016/679), odnosno drugih važećih propisa primjenjivih u Republici Hrvatskoj koji uređuju zaštitu osobnih podataka.
Privatnost korisnika naše web stranice nam je izrazito važna i činimo sve kako bismo sačuvali povjerljivost njihovih podataka.
Politika privatnosti se primjenjuje na sve osobne podatke korisnika koje oni dobrovoljno daju.
Više o politici privatnosti možete saznati ovdje.
Kolačići
Kolačići koje koristimo na ovoj stranici su tehnički kolačići, potrebni za funkcioniranje ovog Internet mjesta, ne možemo ih isključiti te za korištenje takve vrste kolačića ne trebamo vašu privolu. Svoj preglednik možete postaviti da blokira te kolačiće ili pošalje upozorenje o njima, ali u tom slučaju neki dijelovi stranice neće raditi. Treba napomenuti da naše Internet mjesto funkcionira optimalno samo ako je omogućeno korištenje kolačića.
Više o kolačićima možete saznati ovdje.