Nakon globalne konferencije, UNI Grafički i ambalažni sektor Europe (UNI G&P Europa) održao je 15. i 16. listopada 2023. u Marseilleu i svoju konferenciju. Uz detaljnije proširenje nekih globalnih rasprava s europskog gledišta, UNI G&P Europa donio je plan rada iduće četiri godine. Plan je strukturno podijeljen na dva dijela; Izazove koje donosi budući period te Područja i aktivnosti na kojima će se pojačano raditi.
Izazovi
Za iduće četiri godine detektirani su slijedeći specifični izazovi s kojima će se trebati uhvatiti u koštac i koji će definirati sadržaj rada UNI G&P Europa:
Trendovi favoriziranja digitalnih tehnologija u odnosu na papir se nastavljaju u pretjeranom i neobjektivnom opsegu. UNI G&P Europa samostalno i u suradnji s poslodavačkom udrugom Integraf, pokušava i nastaviti će osvješćivati javnost kako tiskarstvo kao djelatnost i papir kao medij nisu toliko negativne i „crne“ opcije. Ovo tim više što se proizvodi od papira gotovo u potpunosti mogu reciklirati i razgradivi su. Uz odgovorno gospodarenje i obnavljanje šuma proizvodnja papira održivi je proces. S druge strane, digitalne tehnologije i nisu toliko „zelene“ kao što se čini na prvi pogled. One troše ogromne količine energije, uzrok su mnogobrojnih zračenja, a za sobom ostavljaju milijune odbačenih uređaja i nerazgradivog otpada.
Uredba EU o ambalaži i ambalažnom otpadu donijeti će mnoge promjene u materijalima, procesima i tržištu pakiranja. Očekuje se dosta obveza u administriranju i označavanju proizvoda. Konkretna promjena trebala bi biti ograničavanje pakiranja maksimalno 40% iznad veličine od proizvoda, što će se odraziti na područje trgovine i dostave, ali i tražene ambalaže. Uz očekuje se zabrana jednokratnih plastičnih proizvoda, posebice u području prehrane i ugostiteljstva, što će vjerojatno donijeti i nove mogućnosti za ambalažere našeg sektora. Europska radnička vijeća i drugi predstavnici radnika moraju biti spremni osigurati poštovanje glasa radnika u provedbi novih propisa. Ovo tim više što predlagatelji iz EU nisu detaljnije analizirali utjecaj promjena na radnike, spominju potencijalni gubitak oko 16.000 radnih mjesta, no ne znaju ni gdje ni kada. Pritom daju i uobičajenu konstataciju da će otvoriti i nova radna mjesta.
Spajanja i preuzimanja u sektorima higijenskog papira i pakiranja se nastavljaju. Nakon spajanja Graphic packaging sa AR packaging u kojima je američka tvrtka k sebi pripojila europsku multinacionalku, u tijeku se sličan proces između Westrock i Smurfit Kappa što bi trebalo stvoriti novu najveću ambalažnu kompaniju na svijetu. Inače sektor ambalaže u SAD-u je vrlo homogen tako da većinu sektora čini nekoliko velikih kompanija. Sektor je u Europi još uvijek dosta podijeljen na velik manjih kompanija, pa se očekuju daljnja povezivanja i rast prema nekolicini velikih ključnih kompanija. Ne treba ni naglašavati kako svako spajanje i preslagivanje u sektoru stvara izazove za radnike od uspostave dijalog. Može doći do restrukturiranja i zatvaranja postojećih pogona, sve vođeno odlukama s vrha kompanija često daleko od očiju radnika.
Utjecaj umjetne inteligencije očekuje se u područjima povezanim s razvojem sadržaja, grafičkim dizajnom i izdavaštvom, gdje su pojedini poslovi potencijalno ugroženi. Stoga je ova pitanja potrebno integrirati u društveni dijalog i kolektivne ugovore. Dobar primjer je nedavna višemjesečna borba scenarista i glumaca u SAD-u, koji su uspjeli izboriti da njihov rad na nepošten način ne zamijeni umjetna inteligencija. Algoritamsko upravljanje, koje se sve više uvodi u poslovne procese i odlučivanje, donosi mnoge izazove. Kontrola i pravednost procesa, diskriminacija, dehumanizacije radnog mjesta, samo su neka od pitanja.
Geopolitički faktori i budućnost Europske Unije također su značajni faktori koji se moraju imati u vidu, od rata u Ukrajini, inflacije, klimatskih promjena, energetske tranzicije, starenja stanovništva, imigracije (integracija i tolerancija), rodnih sloboda, diskriminacije, do rasta ekstremne desnice koji mnogi vide kao prijetnju demokracije i prava radnika.
Prioriteti i aktivnosti
Naredne četiri godine UNI G&P Europa ima slijedeće prioritete aktivnosti:
Kolektivno pregovaranje i njegov puni razvoj ostaje u primarnom fokusu u svim sindikalnim aktivnostima u Europi. UNI G&P Europa svake dvije godine organizira konferenciju o kolektivnom pregovaranju, a iduća se planira za svibanj 2024. Prije toga se od svih udruženih sindikata prikupljaju podaci o rezultatima i stanju kolektivnog pregovaranja, sve putem specijaliziranih upitnika. Temeljna smjernica u kolektivnom pregovaranju jest da rast materijalnih prava odnosno plaće prati stopu inflacije i rasta produktivnosti. To je sve teže ostvariv cilj, zbog bujajuće inflacije i rasta produktivnosti uslijed sve manjeg broja radnika. Podsjetimo, generalni cilj postavljen i na razini cijele Europske Unije jest da 80% radnika bude pokriveno kolektivnim ugovorima. To je također teško ostvariv ideal, ali koristi i sama činjenica da je postavljen. Jedan od načina da se ovo ostvari je i pokretanje „Kampanje javne nabave“. Ona jest zahtjev postavljanja uvjeta da tvrtke ne mogu sudjelovati u javnoj nabavi odnosno ne mogu biti partner kada je u pitanju javni novac, ako prethodno ne dokažu ispunjenje standarda socijalnog dijaloga odnosno kolektivnog pregovaranja.
Organiziranje ostaje središtu svih aktivnosti UNI G&P Europa s jačanjem komunikacije i razmjene znanja o organizacijskim inicijativama. Rastući sektor ambalaže prilika je za organiziranje novih radnika. Niska sindikalna gustoća razlog je fokusa na izdavački sektor. Nastaviti će se bliska suradnja s EPOC-om, UNI-jevim centrom za organiziranje u zapadnoj Europi.
Jačanje sindikata u srednjoj i istočnoj Europi i dalje je prioritet UNI-ja. Nastaviti će se rad sa UNI Score, centrom za organiziranje UNI-ja, na organiziranju u regiji. Nastavlja s radom i UNI-jev Centar za organiziranje u srednjoj i istočnoj Europi (C.O.Z.Z.), a koji je svoje temelje uspostavio upravo radom u grafičkom sektoru. Dobri rezultati postignuti u Poljskoj i Mađarskoj pokušati će se proširiti i na ostale zemlje regije.
Jačanje sektorskih mreža s ciljem da se u njih integrira rad UNI G&P na globalnoj i europskoj razini. Uz mreže za sektor Sigurnosnog tiska, Ambalaže te Higijenskog papira planira se ustrojiti i mreža za Izdavački sektor.
Multinacionalne kompanije predmet su mnogih konkretnih aktivnosti. Nastaviti će se podržavati sindikalni savezi u ključnim multinacionalnim tvrtkama kao što su DS-Smith, Sofidel, Tronchetti, Amcor, Autajon, Kimberly Clark, Antalis i drugi. Ovaj posao nije ograničen samo na Europu, nego na cijeli svijet odnosno zemlje gdje ove kompanije posluju a UNI ima ili može imati članove. Dio ovih aktivnosti su i kampanje za pregovore te kasniju provedbu Globalnih okvirnih sporazuma. Ti sporazumi kada se potpišu sa velikim multinacionalnim kompanijama, postavljaju temelje za socijalni dijalog i daljnji razvoj prava radnika u ovim svim zemljama to jest podružnicama u kojima djeluje kompanija. Ovo je važno jer lokalne razlike u odnosu prema radnicima i njihovim predstavnicima (npr. u Europi naspram Azije, Afrike ili nekih zemalja Amerike) u toj istoj kompaniji znaju biti nezamislive.
Socijalni dijalog s međunarodnim udrugama poslodavaca posljednja dva desetljeća ogledao se u uspostavi odnosa s INTERGRAF međunarodnom udrugom poslodavaca tiskara. Posljednjih godina ovaj dijalog je dobio pravu formu, intenziviran je zajedničkim izjavama posebice za vrijeme COVID krize. Daljnji razvoj definirati će nastojanja da i sadržaj dijaloga s manje obvezujućih tema pređe na one s većom težinom, u konačnici i svojevrsne pregovore i razgovore o konkretnim pravima radnika. UNI G&P Europa nastojati će uspostaviti kontakte i otvoriti dijalog s drugim organizacijama poslodavaca u industriji pakiranja i izdavačkoj industriji.