Dok većinu vremena u svom životu ljudi provedu razvijajući svoje tehničke mogućnosti da bi sebe učinili što poželjnijima za poslovno tržište,manji dio svoj fokus stavlja na razvijanje socijalnih vještina. A
upravo socijalne vještine znatno određuju naš dugoročni uspjeh.
To je zapravo sasvim logično jer ne radimo u vakuumu – radimo s drugim ljudima, s kojima smo isprepleteni u bezbroj situacija i okolnosti. Gotovo svatko može savladati tehničke vještine koje su im potrebne za njihovo područje interesa. Dodajte malo prakse tom znanju i već se penjete prema tehničkoj superiornosti.
Današnji pravi poslodavci od svojih suradnika traže mnogo više od toga – žele ljude koji će znati komunicirati, znati voditi, rješavati probleme, znati tko su i u dobrim i u lošim vremenima, biti samosvjesni, moći se prilagoditi i biti fleksibilni oko promjena koje obilježavaju radnu okolinu. Žele zaposlenike koji su socijalno osjetljivi, te koji na druge utječu na način koji je motivirajući i za njih i za druge. Za sve to
potrebno je znati tko si i znati kontrolirati sebe, svoju energiju, svoje emocije i svoje reakcije. Biti socijalno inteligentan ujedno znači i moći vidjeti stvari iz perspektive drugih i znati stvarati odnose u bilo kakvoj vrsti situacije.
KAKVI SU VAM ODNOSI NA POSLU?
Kada razmišljate o ljudima oko vas na poslu, razmišljajte vrstama i razinama odnosa s njima. Nisu baš sve na istom stupnju, zar ne? S nekim ljudima već imate dovršen odnos, neke tek upoznajete, a s nekima ste u nekakvom polovičnom odnosu, u nekakvoj sredini.
Kad ste s ljudima, trebate imati na umu da su odnosi SUBJEKT u svim situacijama i okolnostima. Kako ćete se prema prirodi odnosa i trenutnim okolnostima odnositi određuje hoće li oni napredovati ili nazadovati.
Ako ste
svjesni na kojem je stupnju svaki od vaših odnosa sa suradnicima i razvijete način „raspravljanja“ s nekim
, bit će vam lakše primijeniti savjete i tehnike za održavanje dobrog odnosa i moći ćete ih usmjeriti u pozitivnom smjeru.
A poznavanje prirode vaših odnosa sa suradnicima pomoći će vam da shvatite koje su strategije najbolje u uvjetima kad se okolnosti u nekom poduzeću mijenjaju.
ŠTO ŽELITE OD VAŠIH KOLEGA?
Promotrite vaše odnose s kolegama i zadajte si cilj.
Primjerice, želite li s nekim kog ste tek upoznali napraviti bolji odnos jer ćete s njim ubuduće raditi na istim pozicijama, što će vam oboje pomoći da efektivnije radite? Onda se ponašajte na način koji će taj
odnos sačuvati.
Najbolji omjer za to jesu
povjerenje i poštovanje.
Ako se prema drugima odnosite s poštovanjem, oni će vam vjerovati. A vi morate imati njihovo povjerenje, da bi vas poštovali. Osim međusobnog uvažavanja, mnogo je nijansi na koje trebate paziti. Evo nekoliko ne baš laganih pravila.
1. USLUŽNOST JE DOBRA
– jedan je od temeljnih preduvjeta za stvaranje čvrstih odnosa među kolegama. Ali ne servilnost kao uslužnost.
Uslužni možete biti ako ste:
a) suradnik kojem mogu vjerovati
b) prijatelj koji inspirira ljude ili
c) uredski „pokretač“ koji potiče kolege da ostvare svoje ciljeve.
Pokušajte otkriti što možete učiniti da pomognete onima oko vas. To će vašem odnosu dati pozitivnu notu, dok ćete vi zauzvrat dobiti kolegu koji će kada vam bude trebalo, uskočiti i pomoći vama da ostvarite svoj cilj.
2. BEZ ULIZIVANJA
– miljenik, ulizica, tužibaba – to su tipovi ponašanja koji će zasigurno među kolegama stvoriti negativnu klimu. Zbog takvog ponašanja, uvijek će jedna osoba (miljenik) imati veću moć od drugih (a svi ste u istoj poziciji načelno). Time ne dobivate ništa, a osoba koja promatra vaše uvlačenje šefovima o vama će imati nisko mišljenje, te na to gledati kao pokušaj da umanjite njihove zasluge ili utjecaj.
3. PAZITE NA OČEKIVANJA
– stara je poslovica istinita: od ljudi ćete dobiti ono što od njih očekujete. Ako mislite najbolje o ljudima, onda ćete ih i tretirati kao da su najbolji. Iskoristite to kao prednost – ako vjerujete da su ljudi najbolji, onda i od njih očekujte najbolje! A za uzvrat bi vam trebali dati točno ono u što vi vjerujete i što od njih očekujete – to je tzv. Pigmailon efekt, koji je dokazan u raznoraznim studijama.
4. NE BUDITE NEPOVJERLJIVI
– ne idite s pretpostavkom da svatko ima neki motiv za sve što radi, koji je uvijek u suprotnosti s vama i vašim ciljevima. Budite pozitivni i krenite s mišlju da svatko kreće s dobrim namjerama. Ako percipirate drugačije, ljudi u vas neće imati povjerenja, jer će se ljudi postaviti na način: „ako on ne vjeruje meni, zašto bi ja njemu?“ Budite svjesni da većina ljudi želi pozitivnu radnu atmosferu.
5. BUDITE POKRETAČ
– biti nečiji pokretač veliki je posao. Zahtijeva mnogo više od običnih riječi i slušanja. Biti pokretač zahtijeva energiju, marljivost, predanost. Nagrada koju ćete dobiti je uglavnom dugoročna. Kada odredite da ćete biti nečiji pokretač, zadobit ćete nečije doživotno poštovanje. Pokretanje neke osobe znači: upućivanje te osobe prema cilju; trebate zasijavati sjeme nade toj osobi vrlo redovito, često i iz dana u dana. Svi istaknuti lideri znaju da je to činjenica. A biti pokretač znači da trebate ljude hraniti pozitivnim riječima i uvidom u njihovu situaciju. U tome trebate biti konzistentni.
A kad ta osoba dostigne svoj cilj – bilo to promaknuće, novi posao, diploma ili jednostavno prelazak nekog osobnog mosta, taj kojeg ste pokretali će vas se sjetiti. Vaše ulaganje, energija i marljivost u tom odnosu bit će zapamćeni.
6. DOPUSTITE DRUGIMA DA SE ISTAKNU
– ako uvijek vi pokušavate biti pod svijetlima reflektora, zapitajte se zašto je to tako? Je li to zato što želite da vas drugi primijete, kao vaš šef ili kolege? Uglavnom su ljudima odbojni oni koji konstantno žele biti u centru pozornosti, s druge se strane divimo uspješnim ljudima koji rado ističu i kvalitete svojih kolega. Tada im nismo zavidni, već ih poštujemo.
Primjer uzmite kod sportaša. Svi će dobrohotno gledati na kapetana neke nogometne reprezentacije koji će istaknuti kako „nijedan gol ne bi zabio da nije bilo njegovog predanog i kreativnog tima“ umjesto preuzeti zasluge samo na sebe i reći: „da, odlično sam igrao, jednostavno nas nisu mogli poraziti“.
Pohvalite tuđu ideju, umjesto da mu je preotmete (što se često događa na poslu), istaknite nečiju marljivost na zajedničkom sastanku ili pošaljite mail u kojem ističete nečiju posebnu zaslugu svima u uredu. Mogli biste se iznenaditi s kolikom će predanošću ljudi odgovoriti na takvu vašu gestu. Osim vaše nesebičnosti, na svijetlo će izaći i činjenica da ste pravi timski igrač. A timski igrači nakon nekog vremena postaju uredske zvijezde o kojima malo tko ima za reći nešto ružno ili nepoželjno.
7. SJETITE SE TUĐEG ROĐENDANA, GODIŠNJICE ILI DRUGOG VAŽNOG DATUMA
– osim što su takvi događaji prilika za slavlje, oni su i izvrstan način da pokažete ljudima da vam je do njih stalo. Ako je netko u nekoj firmi zaposlen 5 godina, zašto se ne bi zajedno nasmijali na račun toga kako su izgledali primjerice njegovi zbunjeni počeci a kako njegov rad izgleda danas? Osim zajedničkog ručka na kojem će vladati dobro raspoloženje i vi i vaši kolege podsjetit ćete se na nečije talente koji su rasli zajedno s godinama, dok će se s druge strane i sama osoba koja slavi petogodišnjicu rada, podsjetiti na to koliko je napredovala. A to mora stvoriti pozitivan feedback među ljudima, barem na kratko vrijeme.
8. PAZITE NA SVOJE POTREBE
– stvaranje kvalitetnih odnosa na poslu oduzima energiju i vrijeme. Održavati balans i istovremeno paziti da ispunjavate svoje redovne poslovne obveze, iscrpit će vas vrlo brzo ako to ne nadoknadite drugim stvarima. Pobrinete se da jedete svoja tri dnevna obroka, dobro se naspavate i po mogućnosti stvorite si svakog dana određeno vrijeme za sebe. Jer ako vi sami niste u ravnoteži, ne možete očekivati ni da će postojati kod drugih.
9. MAKNITE SE IZ UREDA KAD IDETE NA RUČAK
– otišli sami ili s prijateljima, to je vrijeme kada ste vi na pauzi. I kao radnik i kao kolega i kao šef i kao podređeni. To je vrijeme da se napunite, osvježite i pripremite za drugu polovicu dana koja ne ide baš uvijek po planu, zar ne? Prošećite, popijte kavu ili pročitajte knjigu. U tom se vremenu nemojte baviti razmišljanjem o tome kako da s nekim popravite ili tek napravite odnos, jer ionako o tome razmišljate ostatak vašeg vremena.
10. RJEŠAVAJTE KONFLIKTE U 4 OKA
– Problem između dvoje kolega je problem između dvoje ljudi. Ne svih ostalih u uredu. Ako imate problem s nekim, ne sviđa vam se način na koji vas tretira, čuli ste da vas ogovara ili ste vi njega ogovarali, rješenje je uvijek jedno – suočite se s tom osobom nasamo.
Ne idite šefu, ne prepričavajte to kolegama, nego zaustavite eskalaciju sukoba iza zatvorenih vrata. Ako to prvi put napravite kako spada, velike su šanse da do sukoba neće doći tako skoro, barem ne onog velikih razmjera. Kad se sljedeći put i ne složite oko nekog zadatka, znat ćete zbog prijašnjeg iskustva da ga možete vrlo brzo i konstruktivno riješiti.
Osim ovih 10 pravila još je toga što biste za prijateljske odnose na poslu trebali poštivati.
–
imajte razumna očekivanja od sebe i od drugih
– dopustite drugima da drže do svojih principa
– postavite granice – sve i da želite ostvariti najbolju moguću atmosferu, i sami znate koja se ponašanja mogu a koja ne mogu tolerirati
– kad granice postavite – branite ih
– ne shvaćajte sami sebe preozbiljno
– potrudite se da bude humora – mnogo je zabavnije i lakše raditi s takvim ljudima
– budite autentični
– održite svoju riječ – povjerenje se mora graditi na nečemu
– birajte riječi PAŽLJIVO
– ne tračajte
– ne budite isključivi
– ne gledajte s visoka i nemojte manipulirati
– ne budite pesimistični
– poštujte različite stilove i znajte onaj svoj
– ne dijelite previše privatnosti sa svojim kolegama
– pazite što pišete u mailovima
Ako primijenite barem 50 posto od ovih pravila, primijetit ćete pravi zaokret u vašim odnosima s ljudima.