KAKO OSTAVITI ŠTO BOLJI DOJAM NA RAZGOVORU ZA POSAO?

KAKO OSTAVITI ŠTO BOLJI DOJAM NA RAZGOVORU ZA POSAO?

Razgovor za posao – može vam biti rajski ili pakleni. Pretpostavimo da ste prošli pismeni tj kvalifikacijski dio ispitivanja i sad slijedi onaj usmeni, na kojem nemate mogućnosti da grešku izbrišete gumicom kao na kvalifikacijskom dijelu.

Tu dolaze do izražaja one stare poslovice: „odijelo čini čovjeka“ i „prvi dojam je najvažniji“. Prvi dojam može varati i dobar poslodavac pripisat će 20ak posto grešaka (ako ih imate) tremi, ali ipak vodite računa da s odgovorima ne brzate, jer poslodavci nemaju previše vremena da se preispituju je li neki kandidat zapravo dobar ili ne – uvijek će radije uzeti nekoga tko im je otprve sjeo.

1.) POKAŽITE ENTUZIJAZAM – bio on pravi ili glumljeni, ako se recimo trenutno nalazite u situaciji da vam je i razgovora i slanja molbi navrh glave, poslodavac to ne smije osjetiti. Osim toga, logično je da želite da vaš potencijalni šef misli da ste voljni raditi, posebice u toj firmi, inače ne znam zašto biste očekivali da vam da posao

2.) PONAŠAJTE SE PROFESIONALNO – nije vrijeme u državi kad na posao možemo doći bez da pitamo kolika nam je plaća na prvom intervjuu, ali probajte postaviti to pitanje negdje pred kraj tako da ne ispadne da vas samo to zanima. Nemojte koristiti žargone ili gramatički neispravne izraze, gledajte sugovornika u oči i pokušajte ne umrijeti od straha na razgovoru. Ne zato što je trema tako grozna stvar, nego zato što jednostavno bolje je za vas da ostavite dojam neke čvrste a ne bojažljive osobe. Nemamo više 15, pa si to probajte tako obrazložiti u glavi. Slobodno si zamislite tu osobu koja vodi razgovor u nekoj glupoj situaciji da vam pomogne u opuštanju. S druge strane tko zna kakav je vaš poslodavac? Možda samo ima dobar gard i ništa drugo – to je sve što i vama treba. Također, morate znati neke informacije o poduzeću/uredu u koji dolazite – otkad postoji, što vam se tamo sviđa, tko je direktor, koliko ima zaposlenih…. Informacije koje bez problema možete naći na webu a s druge strane time pokazati da ste se raspitivali o tome.

3.) NE NABRAJAJTE ISKUSTVO KOJE NEMATE – praznina u životopisu sigurno imate, pogotovo ako ste dugo bili u jednoj firmi. Nebitno. Ne služite se diplomatskim odgovorima ili izbjegavanjem odgovora, radije jednostavno istaknite ono u čemu ste dobri u prvi plan a za drugo recite: naučit ću! Također, istaknite neke situacije koje su vam se na poslu dogodile a da ste u njima dobro reagirali, zato što to ne mora nužno biti dio vašeg

posla a može pokazati da recimo znate s ljudima ili jednostavno poduzetno spašavate stvar kad je to nužno.

4.) NEMOJTE SE POGUBITI U MASI – ljudi često na razgovor za posao dolaze preuštogljeni i suzdržani. Da, to je ozbiljan razgovor i nećete sad doći i ispričati vic, ali ako se nasmiješite dok nešto pričate već dobivate bodove. Također –  što fali tome da ispričate neku duhovitu situaciju s bivšeg ili trenutnog radnog mjesta i recimo kažete: evo, baš zbog ovoga sam voljela tamo raditi. Ljudi su katkad bezlični a vi želite da baš vas netko izabere između puno kandidata. Zar ne?

5.) PROMIJENITE FORMU ŽIVOTOPISA – vremena su moderna, a svi CV-i uglavnom isti. Tko vam brani da promijenite formu svog? Da recimo snimite neki video koji će pokazati puno toga više nego običan papir koji možda i nema sliku. Neće vas shvatiti neozbiljno ako video napravite profesionalno, s dobrom podlogom, u krajnjem angažirajte nekoga za to – sigurno znate nekoga tko se time bavi.

6.) PRIČA O VAMA KAD NISTE IMALI POSAO – nešto o čemu ne razmišljamo. Brojne poslodavce zanimat će čime ste se bavili dok niste imali posao. Tako vide jeste li ambiciozni, imate li hobije ili ste samo „odmarali“. Naravno da vam nitko nema pravo suditi o tome što niste radili ako jednostavno niste mogli naći posao u struci i vjerojatno neće, ali svejedno vaš odgovor odaje nekakav karakter vaš. Učili ste strani jezik? Napomenite to. Bolje će zvučati od „bio sam doma s djetetom“, koliko god je to u tom vremenu bilo jedino što ste mogli. Ne smijemo zaboraviti da poslodavac želi najboljeg mogućeg radnika.

7.) NE PODCJENJUJTE SE – ako ste jednom davno bili prvi na prijamnom ispitu, to vjerojatno neće pretjerano zanimati poslodavca. Zanimat ćete ga ako dokažete da ste se bavili različitim stvarima. Volontirali, pisali članke dok ste još bili na fakultetu, obavljali praksu jer ste htjeli nešto naučiti mada niste morali… sve to govori o želji za radom. Možete li nabaviti preporuke, nabavite ih. Time ćete dati do znanja da ste u bivšoj ili trenutnoj firmi imali dobar odnos sa šefovima – ne moramo napominjati zašto je to važno.

8.) NE PRETJERUJTE S PROŠLIM POSLOVIMA – ako ste stvarno imali negativno iskustvo s bivšom firmom (nisu isplaćivali plaće nekoliko mjeseci), naravno da ćete to napomenuti. Inače, o bivšem poslodavcu ne pričajte previše. To je kao kad ulazite u novu vezu, a pričate samo loše o staroj. Morat će u jednom trenutku pomislite da ste vi ili jako kritični ili jako problematični. Uostalom, to je vaša intima, ne tiče ih se.

9.) IZGLED JE VAŽAN – zaboravite nehajnost u odjeći na taj dan. Odijelo nikad ne može biti krivo shvaćeno, kao ni kosa u repu, usklađen nakit i nemojte pretjerati s njim. Tu je stvarno istina da će vas poslodavac jako procijeniti na temelju toga kako ste odjeveni. To je tako. Lijepim i uređenim ljudima lakše neke stvari prolaze nego drugima, to smo naučili davno. Ako ni sami niste sigurni što bi točno obukli, opet otvorite njihovu web stranicu i potražite fotografije.

10. INTROVERTI, VRIJEME JE DA OTVORITE PROZORE – nema sramežljivosti u ovakvim situacijama. Izbjegnite razgovore o političko-vjerskim opredjeljenjima i nedajte se smesti ako vam poslodavac počne s preosobnim pitanjima. Ne možete si dozvoliti kratke odgovore jer time nećete dati mogućnost poslodavcu da vidi za što ste sposobni.

Zbog različitih razloga, možda vam se na razgovoru zalomi da će vas ispitivati netko kome se to zapravo uopće ne da to raditi ili još gore, netko tko to ne zna raditi. To može ispasti prednost ako se vi postavite pomalo superiorno. Ne bahato već pokažite da vas se to ne tiče kakvo je raspoloženje onoga s kim pričate jer vi ste ovdje došli obaviti taj zadatak baš kao što bi napravili i sa svakim drugim na tom poslu.

TEŠKA PITANJA – NEMA LISTE TOČNIH ODGOVORA

Pomalo je smiješno uspoređivati to s odnosima u životu, ali zapravo intervju stvarno je vrsta odnosa koju pokušavate sklopiti s nekim koga ne poznajete. Trebate imati nešto u sebi zbog čega će vam taj stranac povjerovati.

Ne budite iskreni o svojim slabostima – početak nije vrijeme za to. Tako nešto ne bi napisali ni u oglasu da prodajete auto. A na razgovoru vi „prodajete“ svoju stručnost.

Često postavljano obično pitanje na kojem mnogi zapravo odgovaraju kratko je: Recite nam nešto o sebi. Pa eto vam prilike – možete nabrojati iskustvo, vrline, prednosti, područja u kojima ste izuzetni.

Poslodavci misle da biraju radnike prema intuiciji, “dobrom osjećaju” ili “unutrašnjem signalu”, međutim, na nesvjesnoj razini, događa se proces usporedbe fizičkih i psiholoških osobina kandidata (pred njima) s ljudima koje poznaju od prije! Dakle, dok poslodavci misle da im intuicija signalizira tko je dobar, loš ili pametan, nesvjesno kandidate promatraju kroz prizmu svojih emocija i prethodnih iskustava s nekim drugim osobama! Sličnost je moguća ne samo na razini izgleda, nego i zbog boje glasa, načina ponašanja i gestikuliranja, psiholoških osobina… Nitko nije imun pa su pogreške u procjeni česte i neugodne, zato vi budite sigurni da ste se oko razgovora potrudili kako poslije ne bi gubili vrijeme na žaljenje.

Zašto bismo trebali zaposliti vas? Tu je vrijeme da se hvalite na adekvatan način. Ima sigurno puno stvari koje znate dobro napraviti. Imate li negdje pisani trag toga (prezentacije, rezultati istraživanja, tekstovi, izvješća…) – ponesite to sa sobom.

Što vam je dobro u našoj tvrtci a što nije? Morate na to imati konkretan odgovor a ne reći nešto što na kraju potkrijepite sa „ ne znam zašto to mislim ali tako mislim“. Što će drugo s vama nego vas poslati kući?

Koliko dugo planirate ostati kod nas? Jedno od pitanja koje ljuti one koji se nalaze se druge strane stola i često pitanje na koje ne možete imati odgovor. Da, pitanje nije u redu ali može vam odrediti sudbinu cijelog razgovora. Recite da ste zainteresirani za karijeru u organizaciji, ali priznajte da želite osjećati izazove kako bi u njoj ostali. Imate li dijete, pobrinite se da u firmi znaju da ga ima tko čuvati dok vi radite.

Kako vi vidite ovo radno mjesto? Morate imati neku viziju jer inače stvarno nema smisla zašto ste došli na razgovor. Pričajte i o tome gdje vidite sebe, možda tamo postoji odjel u kojem se radi neka reorganizacija pa završite tamo a ne u ovom zbog kojeg ste došli na razgovor. Pokušajte naći nekoga tko radi ili je radio u tom poduzeću i posavjetujte se oko detalja iz tog područja poslovanja. Nemojte pretjerivati s idejama, radije recite kako ste zainteresirani za učenje i usvajanje novih znanja i kako neće biti problem ući u novo radno okružje. Slobodno pitajte nešto u vezi radnog mjesta, da bi pokazali zainteresiranost.

Nastojite također ne pričati previše odnosno nepovezano jer bi time mogli pokazati očaj, a možda je to samo trema progovorila iz vas.

Ipak, vaše ocjene, preporuke ili magisterij nisu dokaz da je ovo radno mjesto za vas. Najbitnije je znati se snaći u što bržem mogućem vremenu. Upravo to je i prvi razgovor za novi posao – snađite se dok se predstavljate.

Najbolje je postaviti se na način da nemate što izgubiti kad ste već tamo, a u glavi imati popis svega koji ste  prije razgovora napravili, tako da sami sebe uvjerite da ste dali sve od sebe. Nikad ne možete imati drugu šansu za prvi dojam zato neka bude maksimalno dobar.

Razgovarati s poslodavcem je nemoguće naučiti, ali može se baš kao i što se mogu i tijelo i psiha – istrenirati. Pokušajte pratiti govor tijela onoga s kim razgovarate, često neke geste govore više nego nečija usta. Po tome možete vidjeti i kako kotirate nakon samo par minuta razgovora, kad ste nekome simpatični to se može primijetiti.

Sve je to jedna vrsta psihološke igre u kojoj ne smijete pokazivati nesigurnost – pripremite se na najgore, dajte sve od sebe i budite simpatični. Ne izvlačite se na lošu privredu ako dugo niste radili, jer nitko ne voli slušati žalopojke i samo se opustite. Treba se sjetiti da je i ta osoba pred vama jednom sve to prolazila. 

Kao zadnje ponavljam isto načelo: Nemojte se podcjenjivati! Jose Mourinho je jednom bio samo trener tjelesnog. Sretno!