Kao i u svakom odnosu u životu, na poslu i s kolegama najvažnije je postaviti granice. Pri tome je važno misliti kako tuđa načela mogu biti različita od vaših, ali bi im ipak trebalo pristupati kao da su slična jer ćete se tek tad eventualno naći na sredini. 10 je zlatnih pravila kako te granice održati…
1. POSTAVLJANJE GRANICA
Postavljanje granica je zdravo. Svi trebamo postaviti parametre oko toga što ćemo prihvatiti a što nećemo. Ne biste trebali dozvoljavati nekome baš svako ponašanje samo zato da biste zadržali odnos. Neka ponašanja jednostavno nisu prihvatljiva.
Zapravo, upravo će vaša načela inače diktirati vaše granice. A kada odredite granice, onda ih se držite. Primjerice, ako vam je nepismenost u poslovnim mailovima neprihvatljiva, ili ako postoje određene teme o kojima ne želite razgovarati: veze, politika ili religija, onda nemojte. Bilo bi dobro da čak napravite listu tih principa jer upravo oni osiguravaju u tome što drugi mogu očekivati od vas i obrnuto.
2. BRANITE SVOJE GRANICE
Kada ih postavite, srčano ih i konzistentno branite. Jednom kada počnete dopuštati iznimke, vrlo brzo će nestati i vaše predvidljivosti u očekivanjima što će vaše kolege navesti da se pitaju što je zapravo prihvatljivo ponašanje.
Naravno, ta obrana granica trebala bi isključivati napadanje drugih. Najbolji je način pristojno ih zamoliti da prestanu s ponašanjem koje vi smatrate neprihvatljivim. Vrlo je važno naglasiti zašto to očekujete. Učinite to nasamo i s poštovanjem prema drugoj osobi. Ali budite čvrsti u obrani vaših granica.
3. BUDITE AUTENTIČNI
Samo budite svoji. Čuli ste to već i prije zar ne? Zato što je istina. Ljudi znaju kada glumite i kada se trudite biti nešto što niste. Kada niste autentični i kada glumite ulogu koja zapravo nije vaša, ljudi to vrlo brzo prepoznaju. Možda ne brzo ili odmah, ali s vremenom će shvatiti. A kada se to dogodi, izgubit ćete i kredibilitet i poštovanje, a odnosi će biti bespovratno oštećeni. A za popravak treba proći dosta vremena. Zato se isplati biti svoj i reći ono u što vjerujete. I važno je da kad nešto prezentirate nešto, radite to s onim što znate, a ne s onim što biste htjeli znati.
4. NE SHVAĆAJTE SEBE PREOZBILJNO
Život, posao i odnosi su važni i zahtijevaju ozbiljnu pažnju. Ali nemojte biti tako ozbiljni oko svega oko čega se ne možete nasmijati. Ako sebe počnete shvaćati preozbiljno, onda će vas drugi početi doživljavati kao nekoga s kim rješavaju samo posao, a ne i nekoga s kim inače žele provoditi vrijeme.
Autoritet se ne gradi na način da ste uvijek ozbiljni, da se nikad ne našalite, da uvijek pričate samo o poslu, pa čak i kad se raspravlja o tome kako je vašoj ili djeci vaših kolega u školi – baš suprotno. Autoritet ćete prije izgraditi ako pokažete da ste i sami od krvi i mesa i da i sami imate životnih problema i vrijednosti koji su vam ispred posla.
Jednostavno se potrudite biti takav da ljudi žele biti u vašoj blizini, a ne da se boje pitati vas bilo što nevezano za posao. Ako možete rješavati poslovne zavrzlame s kolegama na pravedan način, a istovremeno dijeliti maleni dio vašeg života s njima, onda se slobodno možete nazvati uspješnim.
5. NAŠALITE SE NA SVOJ RAČUN
Ljudi koji imaju smisla za humor uvijek su poželjniji od onih koji nemaju. Oni su također uvijek zanimljiviji u svim životnim situacijama. Stoga budite slobodi našaliti se ili prisjetit nečeg smiješnog što ste čuli na tv-u ili radiju putujući na posao. Ali nemojte to forsirati ili bespotrebno naglašavati – pronađite sretnu sredinu. Imajte na umu da je smijeh univerzalni magnet koji povezuje ljude i stvara trajne odnose.
Kada se našalite na račun svojih (ne)sposobnosti odnosno grešaka, ljudi će to cijeniti. Ne zato što ste vi ispali neinteligentni u tom trenutku već zato što je uvriježeno mišljenje da ljudi koji se mogu „sprdati“ nakon svojih krivih postupaka, jesu veliki ljudi. To vam ionako samo daje dozu ljudskosti a i pristupačnosti. Stoga nađite priliku na kojoj se sebi možete nasmijati. Neka se oni smiju zajedno s vama. Ali opet, oprez – ne dovodite se u situaciju da se smiju vama.
6. IZGRADITE POVJERENJE
Povjerenje je ključna stvar svakog odnosa. Povjerenje je garancija u nečiji karakter, sposobnosti, snagu ili jednostavno vjeru u nekoga.
Želite da vam drugi vjeruju – to znači da se oni moraju moći osloniti na ono što vi kažete ili napravite. Slično kao s integritetom, povjerenje je velik dio vaše reputacije. Ako vam ljudi mogu vjerovati, to znači da radite ono što kažete da budete. Temelj svakog povjerenja je u iskustvu, odnosno vremenu u kojem ljudi mogu vidjeti da vi radite to što kažete da ćete činiti – ne može se steći preko noći, ali zato ako je snažno, traje godinama. A ogleda se prvenstveno u vašim akcijama. Počnite od sebe jer ako vi ne održite svoju riječ, ne možete to niti tražiti od svojih kolega.
7. BUDITE DIREKTNI
Malo je šefova, a još manje kolega koji si međusobno kažu točno ono što o njihovom radu misle. Iako u svakom obraćanju vašim kolegama trebate pripaziti na to ne znači da baš sve trebate „pakirati“. Posebice ako vas netko PITA za mišljenje. Ako mislite da su neka ideja ili prijedlog promašeni, onda to recite – to ne mora biti bezobrazno ili zlobno, već konstruktivno.
Nije li bolje kada kolega svojeg kolegu upozori na grešku prije nego to šef vidi? Tako nam direktnost zapravo donosi solidarnost. Ljudi zapravo poštuju one koji kažu što točno misle, naravno uz dozu takta. Ali to stvara povjerenje – jer ako uspijete s kolegom ostvariti takav odnos da si međusobno možete iskritizirati rad, onda ste definitivno očvrsnuli vaš odnos i možda stvorili jednog potencijalnog partnera u budućnosti.
8. UVIJEK POKAŽITE POŠTOVANJE
Ako su toliki pjevači napisali pjesme o ovom pojmu, onda ga definitivno treba njegovati. Svi ga želimo, svi ga očekujemo i SVI GA ZASLUŽUJEMO. Koja god bila naša uloga u radnom okruženju, poštovanja mora biti. To znači da i vi sami morate pokazati poštovanje svojim kolegama. Kako? Pa onako kako želite da se ljudi prema vama ponašaju. I kada kritizirate i kada hvalite i kada razgovarate, imajte na umu da su pred vama osobe s emocijama. I egom. Na koji možda ne treba pretjerano paziti iz razloga što ga svi imamo, već zato što bi vam netko čiji ste vi ego povrijedili samo zbog nesmotrenosti u izjavama, mogao vratiti u situaciji u kojoj bi vam to najmanje trebalo. Primjerice, pred šefom dok predstavljate svoj novi projekt u koji ste uložili mnogo vremena.
9. NE BUDITE PESIMISTIČNI
Ako ste pesimist, imate negativna očekivanja od svake situacije. Depresivni ste, mračni i niste najugodnije društvo. Uvijek očekujete da će se dogoditi najgore.
Ljudi izbjegavaju pesimiste kojima se često pripisuju i prevelika kritičnost i negativnost i tako pesimizam stvara barijere koju drugi ne žele niti se trude probiti. S pesimistima je teško stvoriti pozitivan odnos zato pokušajte uvijek biti optimist ili barem NEUTRALAC.
10. NIJE NUŽNO DA IMATE MIŠLJENJE BAŠ O SVEMU
Nitko, pa ma koliko cijenio neku osobu, ne voli ljude koji misle da se razumiju u sve. To ne znači da vi ne smijete imati mišljenje o svakoj situaciji, ali znači da nije potrebno da ga baš uvijek i iznesete. Pustite drugima da imaju svoje viđenje problema. Inače se pretvarate u onog koji ni ne pita treba li ljudima njegovo mišljenje, već ga jednostavno iznosi. Također, ponekad takvim ponašanjem možete odati dojam da tuđa mišljenja ili ideje smatrate glupim i irelevantnim. Posljedica toga je ponovno ista: izbjegavanje. A ako vas izbjegavaju, nećete niti dobiti priliku da iznesete mišljenje i kažete da vam to smeta.
SVAKA TEŠKA SITUACIJA IMA SVOJU LEKCIJU
Koliko god neki odnos bio težak, čak utoliko da zbog njega ne spavamo ili ne funkcioniramo na poslu baš najbolje, svaka nas situacija uči da rastemo. Teški odnosi ne samo da nas uče mnogo o drugima, već putem njih mnogo učimo i o sebi – primjerice što točno uzrokuje vaše ispade na poslu ili koje granice ljudi neće prijeći.
S druge strane, nema boljeg načina „vježbanja“ socijalnih vještina nego u odnosima na poslu. Zato što su to posebno osjetljivi odnosi u kojem ne možete računati da će vas netko razumjeti na način na koji vas mogu razumjeti primjerice u prijateljstvu. Sve nam to pomaže da ojačavamo odnose među ljudima i daje nam na uvid koliko još trebamo učiti o njima, ali i o sebi samima. Bitno je biti pomirljiv, ne pristupati stvarima preosobno, zadržati poštovanje prema svima i na kraju: najvažnije, ne pregaziti svoja načela ni zbog toga.
Zvuči teško, zar ne? I je teško. Međuljudski odnosi najteža su stvar na svijetu, a posebice oni u radnoj okolini jer tu osim na sebe, morate paziti i na svoj posao.