Pozitivni rezultati nove organizacije financijsko-materijalnog poslovanja

Pozitivni rezultati nove organizacije financijsko-materijalnog poslovanja

Prošlo je više od dvije godine kako se u Sindikatu grafičke i nakladničke djelatnosti Hrvatske počeo primjenjivati novi ustroj financijsko-materijalnog poslovanja (FMP) odnosno nova organizacija računovodstveno-knjigovodstvenih poslova. U ovom tekstu želimo se osvrnuti na pozitivne učinke koje je donio taj novi ustroj ali i reći nekoliko rečenica o subjektivnim slabostima uočenim u proteklom razdoblju.

Prvo valja podsjetiti na razloge i ciljeve koji su postavljeni i koji se očekuju od novog ustroja financijsko-materijalnog poslovanja. To je racionalizacija ukupnog financijsko-materijalnog poslovanja, usmjeravanje što većeg dijela članarine u tzv. Funkcionalne rashode, bolji nadzor nad prihodima i rashodima te potpuni uvid u njhovu strukturu i eliminiranje eventualnih zloporaba. Pored toga, Sindikat je konačno morao stvoriti uvjete za potpunu primjenu Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija kojom se definiraju načela iskazivanja imovine, obveza, vlastitih izvora, prihoda i rashoda, knjigovodstvene isprave i poslovne knjige, organizacija knjigovodstva, financijsko izvještavanje i druga područja. Najkraće rečeno trebalo je stvoriti pretpostavke i uvjete za izradu cjelovite bilance na razini Sindikata kao pravne osobe.

Sindikalne podružnice nisu mogle osigurati provedbu navedenog, jer se radi o poslovima računovodstva i knjigovodstva koje mogu obavljati stručni radnici za to područje. Jedino racionalno i efikasno rješenje bilo je prijelaz na poslovanje odnosno uplata ukupne članarine na jedinstveni žiro račun i obavljanje računovodstveno-knjigovodstvenih poslova u Stručnoj službi sindikata.

Pozitivni učinci

Ove velike i značajne promjene u financijsko-materijalnom poslovanju usvojene su na IV. kongresu u lipnju 2007. godine a njihova primjena počela je 01. siječnja 2008. godine. Od toga dana primjenjuje se i novi Pravilnik o FMP i Pravilnik sredstava solidarnosti te nova Odluka o raspodjeli članarine po kojoj je povećano učešće sindikalnih podružnica sa 30 na 40%.   

U sklopu razmatranja i usvajanja završnog računa za 2009. godinu, Predsjedništvo je na sjednici održanoj 16. ožujka ove godine konstatiralo da nova organizacija financijsko-materijalnog poslovanja daje pozitivne učinke na planu racionalizacije i smanjenja ukupnih rashoda, omogućava bolji nadzor nad prihodima i rashodima te potpuni uvid u njihovu strukturu i da je napokon za 2008. i 2009. godinu izrađena cjelovita bilanca u kojoj su objedinjeni i iskazani svi podaci – sindikata i njegovih organizacijskih dijelova tj. sindikalnih podružnica.

Znatan dio sredstava za solidarnost

Analizirajući strukturu ukupnih rashoda sindikalnih podružnica za 2009. godinu dolazimo do podataka da je na pomoći, Susrete grafičara te sport i rekreaciju utrošeno gotovo ¾ njihovih ukupnih rashoda.




Struktura rashoda sindikalnih podružnica:






Pomoći članovima i posmrtnine  44,0%

– Susreti grafičara  21,1%

– Sport i rekreacija  8,3%


  

Ukupno: 73,4%



– Funkcionalni rashodi  5,8%


(sjednice sindikalnih tijela, pravna zaštita, rashodi za kolektivne ugovore, promidžba

obrazovanje)


Materijalni i nematerijalni rashodi  20,8%
(troškovi telefona, nagrade za volonterski rad, reprezentacija, dnevnice i putni troškovi i dr.)                                

Sveukupno: 100,0

Poznata je činjenica da je jedan od ciljeva sindikata promicanje načela uzajamnosti i solidarnosti odnosno novčano pomaganje članova u izvanrednim situacijama. Tu svoju zadaću sindikat ostvaruje kroz sredstva solidarnosti (Štrajkački fond, Fond solidarnosti i Fond posmrtnine) u koji se namjenski izdavaja dio od ukupno naplaćene članarine. Sredstva iz ovih fondova odobravaju se putem Upravnog odbora sredstava solidarnosti sukladno važećem Pravilniku.

Sindikalne podružnice također mogu odobravati određene pomoći i potpore na temelju odluke povjereništva odnosno povjerenika poštujući kriterije iz Pravilnika o FMP i Pravilnika sredstava solidarnosti.

U podružnicama koristiti sredstva i za provedbu temeljnih aktivnosti

Živimo u kriznom vremenu u kojem mnogi ostaju bez posla, mnogima se umanjuju plaće i druga materijalna prava i svaka kuna je potrebna da se nekako preživi. Sindikalna članarina na razini svih podružnica ili Sindikata ne bi bila dostatna da se barem djelomično riješi ili ublaže narasli socijalni problemi. Navedeni pokazatelji o strukturi ukupnih prihoda navode na zaključak da posebno kod sindikalnih podružnica postoji tendencija da financijski angažman na solidarnim pomoćima prevagne na uštrb angažiranja sredstava za izvršenje programa rada sindikalnih podružnica te sredstava namijenjenih za obrazovanje i informiranje i druge tzv. funkcionalne rashode.
Upute i pomoć radu podružnica

U financijsko-materijalnom poslovanju uočeni su određeni problemi i propusti najviše u rokovima dostave dokumentacije, formiranja vjerodostojnih knjihovodstvenih isprava i dr., o čemu smo nedavno pisali blagajnicima i povjerenicima sindikalnih podružnica na primjere i naputke kako realizirati prihode i rashode sukladno našim pravilnicima i odlukama kao i važećim propisima.