PUT U EUROPSKU UNIJU JOŠ NIJE ZAVRŠEN

PUT U EUROPSKU UNIJU JOŠ NIJE ZAVRŠEN

Pristupanje Hrvatske Europskoj uniji je povijesni proces koji će prožeti sve segmente društva. Iako su pregovori za ulazak završeni 30. lipnja 2011.g., u konačnici će građani Hrvatske na referendumu odlučivati o ulasku Hrvatske u Europsku uniju, što više, njihova će riječ biti odlučujuća. Za donošenje tako važne i dalekosežne odluke potrebno je imati puno važnih informacija, a važno je i osvrnuti se unatrag i vidjeti kakav je put prošla Hrvatska do proglašenja pregovora završenim.

Put Hrvatske u EU započeo je  donošenjem političke odluke Europskog vijeća o otvaranju pregovora i sazivanju bilateralne međuvladine konferencije o pristupanju. Formalno, pregovori su započeli 3. listopada 2005.g. održavanjem prve sjednice međuvladine konferencije između država članica EU i Republike Hrvatske na kojoj su razmijenjena Opća stajališta Europske unije i Republike Hrvatske. Tada je ujedno Hrvatska dobila status države kandidatkinje.

Screening

Nakon formalnog otvaranja pregovora uslijedila je faza analitičkog pregleda i ocjene usklađenosti zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije, a ova je faza poznata pod nazivom screening. Osnovna svrha ovog analitičkog pregleda je utvrđivanje postojećih razlika u svakom poglavlju pregovora između zakonodavstva države kandidatkinje i pravne stečevine Europske unije s kojom je do pristupanja u članstvo potrebno uskladiti nacionalno zakonodavstvo. U tijeku analize, odnosno, screeninga, od države kandidatkinje se očekuje da pokaže hoće li moći u cijelosti prihvatiti pravnu stečevinu Europske unije u svakom pojedinom poglavlju pregovora i uskladiti uočene razlike u zakonodavstvu, ili ima namjeru zatražiti odgovarajuća prijelazna razdoblja za potpuno usklađivanje i provedbu. Screening se provodi zasebno za svako poglavlje pregovora, a njegovo trajanje po pojedinom poglavlju ovisi o opsegu i količini pravne stečevine. Iz dosadašnjeg iskustva u screeningu vidljivo je da on obično traje od nekoliko dana do nekoliko tjedana, a cjelokupan postupak screeninga obično traje oko godinu dana.

Pregovori po poglavljima

Nakon završenog analitičkog pregleda, ovisno o ocjeni spremnosti države kandidatkinje, države članice u okviru Vijeća Europske unije donose  Odluku o otvaranju pregovora u pojedinom poglavlju. Otvaranjem pregovora u pojedinom poglavlju započinje sadržajna faza pregovora tijekom koje se pregovara o uvjetima pod kojima će država kandidatkinja prihvatiti, primijeniti,  i provesti pravnu stečevinu  Europske unije u tom poglavlju, uključujući i prijelazna razdoblja koja je zatražila država kandidatkinja.

Sadržajni pregovori za svako pojedino poglavlje vode se na temelju pregovaračkih stajališta Europske unije i države kandidatkinje. Pregovaračka stajališta za svako poglavlje pripremaju se na temelju izvršenog screeninga. Iz pregleda stanja pregovora sa Republikom Hrvatskom vidljivo je da je od početka pregovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji otvorena su 34 poglavlja, od kojih je do 16. lipnja 2011.g. privremeno zatvoreno 31 poglavlje, a u to vrijeme ostalo je samo tri poglavlja koja su prolazila određenu fazu u tijeku pregovora. Istovremeno, sve faze je u to vrijeme dovršila Republika Hrvatska i Europska komisija. U pojedinim poglavljima u tijeku pregovora utvrđena su mjerila koja ispunjava Republika Hrvatska, a ocjenjuje Europska komisija. Tijekom cjelokupnog trajanja pregovora o odvijanju pregovora se redovito izvješćuje Europski parlament, a u Republici Hrvatskoj Nacionalni odbor Hrvatskoga sabora za praćenje pregovora.

Privremeno zatvaranje poglavlja

Nakon postizanja dogovora između Europske unije i države kandidatkinje o pojedinom poglavlju pregovora, uz prethodnu ispunjenost preduvjeta za njegovo zatvaranje, ono se smatra privremeno zatvorenim. Formalnu odluku o zatvaranju pojedinog poglavlja donosi međuvladina konferencija na ministarskoj razini. Sve do sklapanja Ugovora o pristupanju, ako se u tom poglavlju pravne stečevine donesu bitno novi propisi ili ako država kandidatkinja ne ispuni preduvjete i obveze koje je preuzela za to poglavlje pregovora, postoji mogućnost njegovog ponovnog otvaranja. Dakle, država kandidatkinja za pristupanje u Europsku uniju u vrijeme čekanja sklapanja Ugovora o pristupanju ne smije donijeti niti jedan novi propis koji nije u skladu sa pravnom stečevinom Europske unije. U protivno, vraća se na početak pregovora o pojedinom poglavlju i njezin  ulazak u Europsku uniju se ponovno odgađa.

Dovršetak pregovora

Kada se pregovori privremeno zatvore u svim poglavljima, Europsko vijeće u svojim  zaključcima obilježava dovršetak pregovora s državom kandidatkinjom. Za Hrvatsku je dovršetak pregovora i privremeno zatvaranje svih poglavlja objavljeno 30. lipnja 2011.g. To je ujedno i bio dan završetka posla koji je trajao gotovo 6 godina i koji predstavlja kraj usklađivanja zakonodavstva republike Hrvatske sa pravnom stečevinom Europske unije. Tada su građani Hrvatske ujedno saznali da je datum punopravnog članstva Hrvatske u Europskoj uniji 01. srpanj 2013.g., naravno uz uspješno završenje postupka ratifikacije i referenduma o članstvu.

Pregovori o Ugovoru o pristupanju

Rezultati pregovora zatim se ugrađuju u odredbe nacrta Ugovora o pristupanju, u čijoj izradi sudjeluju predstavnici država članica i institucija Europske unije te predstavnici države kandidatkinje. Slijede pregovori o pristupanju. Što za Hrvatsku znače pregovori o pristupanju?

Pregovori o pristupanju su pregovori o uvjetima pod kojima država kandidatkinja pristupa Europskoj uniji i njezinim osnivačkim ugovorima, a koji se nakon završetka pregovora utvrđuju međunarodnim ugovorom između država članica Europske unije i države kandidatkinje, pod nazivom Ugovor o pristupanju. O sadržaju Ugovora pregovaračka stajališta država članica Europske unije zastupa predsjedatelj Vijeća Europske unije, a na strani države kandidatkinje pregovore vodi posebno izaslanstvo za pregovore. Ono uz voditelja izaslanstva, na visokoj političkoj razini, najčešće ministarskoj, uključuje glavnoga pregovarača i pregovaračku skupinu.

Pregovori se vode u okviru bilateralne međuvladine konferencije na kojoj sudjeluju predstavnici država članica Europske unije s jedne strane i predstavnici države kandidatkinje, s druge strane. Na konferenciji sudjeluju i predstavnici Europske komisije.

Uvjeti i način preuzimanja i primjene pravne stečevine Europske unije

Pristupanje u članstvo Europske unije uvjetovano je prihvaćanjem svih prava i obveza na kojima se zasniva Europska unija i njezin institucionalni okvir, obuhvaćenih pod pojmom pravne stečevine Europske unije. Pri tome, najvažniji elementi pravne stečevine koja se stalno razvija su:

– primarno zakonodavstvo-osnivački ugovori

– sekundarno zakonodavstvo-uredbe, direktive, odluke, preporuke i mišljenja

– drugi izvori prava-presude Suda EZ-a, opća načela prava, međunarodni ugovori

– ostali akti-rezolucije, izjave, preporuke, smjernice, zajedničke akcije, zajednička stajališta i dr.

Navedena pravna stečevina je za potrebe pregovora podijeljena u 35 tematskih poglavlja koja se ujedno smatraju i poglavljima pregovora. Država kandidatkinja ne pregovara o pravnoj stečevini Europske unije nego o uvjetima i načinu njezina preuzimanja i primjene. Zbog toga  pregovori o pristupanju zapravo predstavljaju proces prilagodbe države kandidatkinje vrijednosnomu, pravnomu, gospodarskomu i društvenomu sustavu Europske unije.

Završni postupak

Nakon postizanja dogovora između Europske unije i države kandidatkinje o tekstu nacrta Ugovora o pristupanju, tekst se upućuje u odgovarajući postupak. Na kraju, na temelju nacrta Ugovora, a prije njegovog potpisivanja, Europska komisija mora donijeti konačno mišljenje o zahtjevu za članstvo države kandidatkinje, Europski parlament mora dati suglasnost, a Vijeće na kraju donosi jednoglasnu odluku o prihvaćanju nove države članice. Država kandidatkinja se tada smatra državom pristupnicom. Nakon toga, Ugovor se potpisuje i upućuje u postupak ratifikacije. Nakon potpisivanja Ugovora o pristupanju država pristupnica počinje sudjelovati u radu tijela Vijeća Europske unije i Europskog parlamenta kao aktivni promatrač. Nakon uspješne ratifikacije Ugovora o pristupanju, te referenduma na kojemu se građani države pristupnice neposredno izjašnjavaju o članstvu,  isti stupa na snagu, a država pristupnica postaje punopravna članica Europske unije.

Slijed koji je prezentiran pokazuje koliko je cijeli postupak zahtjevan i obiman. Do sada su sve prepreke savladane, a ostaje još dvije godine napornog rada za punopravno članstvo. Tek tada,  01. 07. 2013.g.  će biti kraj ovog dugog i najčešće trnovitog puta. Biti će to sigurno novo poglavlje u razvoju Hrvatske.