Referendum o autocestama

Referendum o autocestama

Došlo je vrijeme referenduma. Nakon provedenog referenduma o braku, uslijedile su inicijative za raspisivanje referenduma vezanih uz postavljanje ćiriličnih ploča u Vukovaru, o outsourcingu, izmijeni načina glasovanja, a predsjednik Josipović je također najavio mogućnost takve inicijative ako njegov prijedlog ustavnih promjena ne prođe saborsku proceduru.

Na vidiku je pokretanje još jedne referendumske inicijative, ovog puta o monetizaciji autocesta. Referendum je važan demokratski oblik odlučivanja i svakoj takvoj inicijativi treba pokloniti dužnu pozornost. No, kod nas je često običaj da relativno beznačajne stvari uzvitlaju veliku prašinu, da ne govorimo o tome kako se još uvijek borimo s avetima prošlosti, zaboravljajući na sadašnjost i budućnost.

Referendumom o monetizaciji autocesta, ako do njega dođe, na dnevni red će se ovog puta postaviti jedno zaista važno pitanje. Nisu pritom u pitanju samo autoceste, već uopće proces pretvaranja nekadašnjeg društvenog odnosno državnog vlasništva u privatno. U redu, ovaj put se ne radi o privatizaciji, već o davanju u zakup, no sljedećih trideset ili koliko već godina privatnik ili privatnici će upravljati autocestama i na njima zarađivati. Problem je u tome da su građani ove zemlje u procesu privatizacije uglavnom prošli kao bosi po trnju. Može se raspravljati o tome je li učinkovitije privatno ili državno vlasništvo, no činjenica je da je nakaradna privatizacija, koja je provedena u Hrvatskoj, jedan od glavnih uzroka sadašnje nerješive krize. Najnoviji slučaj INE je najbolji primjer za to. Vlada se grčevito bori da se spasi što se spasiti dade od nekada moćne naftne tvrtke koja je samo u Sisku i Rijeci zapošljavala nekoliko tisuća ljudi. 

Vladina odluka o monetizaciji autocesta je potez očajnika. Državna blagajna je prazna, deficit proračuna je sve veći i mora se pod svaku cijenu naći novac za vraćanje dugova, bez obzira na to što će se monetizacijom možda dobiti nešto više od dvije milijarde eura, a dug za autoceste prelazi četiri milijarde eura.

Referendum o monetizaciji autocesta mogao bi se tako pretvoriti u referendum o dosadašnjoj politici privatizacije, a sadašnja bi vlada mogla platiti ceh za promašaje svih dosadašnjih vlada. Isto tako, ishod tog referenduma može biti dobar pokazatelj rezultata sljedećih parlamentarnih izbora. Vlada stoga mora birati između spašavanja državnog proračuna, odnosno nalaženja drugih načina za njegovo krpanje ili, vjerojatno, masovnog izjašnjavanja protiv nje.