Pospani vozači mogu biti isto toliko opasni kao i pijani vozači, moguće čak i opasniji, zato što oni ne uočavaju da im je sposobnost oštećena. Ustvari, gotovo 20 posto svih ozbiljnih ozljeda u prometu je u vezi s pospanošću vozača.
Ljudski organizam ima dva “pospana“ razdoblja. Prvi je između pola noći i 6 sati ujutro. Drugi je rano poslije podne. Većina ljudi pripisuje popodnevnu pospanost onome što su i koliko pojeli za ručak. Međutim, stvarni krivac je naš biološki sat.
Prije nego što čovjek zadrijema, ono što bude oštećeno je njegovo prosuđivanje i pronicljivost. Dakle, kad postaje pospan, on misli ,,moram još samo malo voziti i stići ću do cilja”. Ljudi ne poštuju činjenicu da ako smatraju da su pospani, ne bi smjeli uopće voziti.
Poznato je da se koristi i fizička aktivnost i neki prehrambeni stimulansi kako bi se borilo s gubitkom sna, maskirajući razinu pospanosti. Međutim, kada se sjedi nepomično, obavljajući ponavljajuće zadatke (kao što je za vrijeme dugotrajne monotone vožnje), vozačima postaje dosadno, dopuste da im oslabe obrambene sposobnosti i san dolazi brzo.
Rezultati jedne velike studije ukazuju da je 60 posto vozača ponekad vozilo dok su bili pospani; 37 posto ih je izjavilo da je u godini dana bar jednom zadrijemalo dok je vozilo. Voditelji studije kažu: “Ljudi trebaju znati da spavanje predstavlja trećinu našeg života i ima golemu važnost na to kako živimo, mislimo i funkcioniramo za vrijeme onih drugih dviju trećina”.
Većina odraslih osoba treba sedam do devet sati spavanja noću kako bi mogli najbolje funkcionirati! Mlađe osobe trebaju devet do devet i pol sati.
Tko je izložen najvećem riziku?
Umor može utjecati na svakog, međutim, neki su izloženi većem riziku prometne nesreće povezane s umorom:
Radnici s dugim radnom vremenom. Raditi više od 60 sati tjedno povećava rizik za 40 posto.
Mladi ljudi. Rezultati jednog ispitivanja pokazuju da vozači mlađi od 30 godina, čine samo jednu četvrtinu svih registriranih vozača, ali su odgovorni za gotovo dvije trećine prometnih nesreća uzrokovanih pospanošću. Samo 20 posto adolescenata, najmanje iskusnih vozača ima optimalnu količinu spavanja.
Muškarci. Premda oba spola podjednako oskudijevaju za snom, muškarci su odgovorni za otprilike 3 od 4 sudara uzrokovana pospanošću.
Osobe s poremećajima spavanja. Veliki broj ljudi pati od poremećaja spavanja (apnea, sindrom nemirnih nogu, nesanica). Ako se ti poremećaji ne liječe, oni mogu povećati rizik prometnih nesreća i do sedam puta.
Radnici u smjenama. Ljudski se organizam nikada u potpunosti ne prilagodi radu u smjenama, zato što je san – budnost ciklus diktiran tamom i svjetlom. Radnici koji rade noću imaju manje spavanja nego oni koji rade u jutarnjoj smjeni i više su izloženi riziku da zaspu dok voze s posla kući.
Jeste li jedan od njih?
Vožnja automobila u pospanom stanju je vrlo rizično ponašanje.
Osam znakova koji ukazuju da ste preumorni za vožnju:
•
ne možete prestati zijevati
•
osjećate se nemirnim ili razdražljivim
•
misli vam lutaju ili su isprekidane
•
imate poteškoće držati oči otvorenima ili fokusiranim, posebno kod semafora
•
ne možete se podsjetiti vožnje zadnjih nekoliko kilometara
•
vaša vožnja postaje neuredna (krivudava, propuštate opaziti prometne znakove)
•
imate poteškoća držati glavu uspravno
•
udarate u rubnike pločnika sa strane ceste.
Pomoćne tehnike da se ostane svjež za vrijeme vožnje
•
ne smanjujte sate spavanja i ne idite na dugotrajne vožnje u vrijeme kad biste normalno spavali
•
izbjegavajte alkohol i bilo koje lijekove koji vas mogu učiniti pospanima kada ustvari trebate voziti
•
planirajte da na dugom putovanju imate nekoga za društvo, netko tko će ostati budan i razgovarati: povremeno i zamijeniti vozača. Svaka dva sata prekinite vožnju i malo se odmorite.
Ispitivanja su pokazala da neke metode koje vozači često koriste kako bi ostali budni, kad su kapci teški kao olovo – kao što su spustiti prozor na automobilskim vratima, uključiti radio, zaustaviti se da se čovjek malo istegne ili popiti kavu u obližnjem kafiću – jednostavno nisu djelotvorne. Stručnjaci sigurnosti u prometu u takvim situacijama preporučuju jedinu stvar koja je od istinske pomoći: parkirati i zadrijemati petnaestak minuta (u svom sjedištu ili u bilo kojem drugom položaju).
Može pomoći i samo držanje oči zatvorenima. Nakon toga vozač je drugi čovjek i može sigurno nastaviti vožnju. Crna kava u obližnjem kafiću je samo zabluda i opasna zamka!
Pijan ili pospan?
Teško je razlikovati pijanog od pospanog vozača. Gotovo devet od deset prometnih policajaca u jednom je istraživanju odgovorilo da su zaustavili vozača za kojeg su vjerovali da je pijan, a kod kojeg je na kraju ispalo da je pospan. Simptomi koji to otkrivaju uključuju:
•
zanošenje izvan vozne trake
•
promjene brzine vožnje
•
opasno približavanje automobilu koji je ispred
•
glava koja se njiše i pada.
Ako primijetite vozača u drugom automobilu koji se tako ponaša, držite svoj razmak i nazovite policiju. Vaša akcija može spasiti živote.
Voziti u pospanom stanju je faktor koji pridonosi u 22 do 24 posto sudara i nezgoda koje su se zamalo dogodile. U jednom pokusu (s instaliranim kamerama u automobilu), neki vozači čak nisu bili ni svjesni da su zaspali za upravljačem, dok im istraživači nisu ukazali na to.
Zaspati za upravljačem automobila zaista se može dogoditi svakome.