S obzirom da je ovrha već dugi niz godina glavni razlog neefikasnosti hrvatskog pravosuđa i to usprkos činjenici da se njome konstantno bavilo nastojeći je unaprijediti, Hrvatski sabor uskoro će usvojiti Zakon o javnim ovršiteljima, kojim se po prvi puta u hrvatski pravni ustav uvodi institut javnih ovršitelja.
Efikasne ovrhe
Naime, ovrha je dalje glavna prepreka učinkovitosti pravosuđa u cijelosti te osnovni generator velikih zaostataka predmeta na sudovima. Bez efikasne i efektivne ovrhe ovi postulati ostaju mrtvo slovo na papiru, odnosno neučinkovita ovrha dovodi u pitanje cijeli ratio i svrhu parničenja i donošenja presuda ili rješenja ako se iste, u konačnici, ne mogu provesti ili njihova provedba predugo traje. Stoga se Vlada Republike Hrvatske odlučila na radikalnu reformu ovršnog sustava te je u Hrvatski sabor uputila paket Zakona kojima je cilj razvoj učinkovitog i djelotvornog sustava ovrhe, pojednostavljenje ovršnog postupka, skraćivanje trajanja ovršnog postupka, rasterećenje sudova te uvođenje javnih ovršitelja.
Napušta se sudska ovrha
Novim se Zakonom napušta dosadašnji model sudske ovrhe i njena provedba se daje u nadležnost javnih ovršitelja (u nadležnosti sudova ostati će samo ovrha radi predaje djeteta roditelju i ovrha radi ostvarivanja susreta i druženja roditelja s djetetom, te određivanje ovrhe na temelju odluke stranog suda, domaćeg ili stranog arbitražnog pravorijeka ili kada je Ovršnim ili drugim zakonom propisano da ovrhu određuje sud).
Zakonom je uređen institut javnih ovršitelja, način njihova izbora, uvjeti za imenovanje, kriteriji za određivanje broja javnih ovršitelja, njihova nadležnost, ovlasti i obveze, odgovornost za štetu, obveza stalne edukacije, stegovna odgovornost, sustav kontrole i uspostava čvrstog i stalnog mehanizma praćenja njihovog rad.
Javnoovršiteljstvo je javna služba koje se povjerava osobama dostojnim javnog povjerenja kao samostalnim i neovisnim nositeljima te službe. Javni ovršitelj je neovisan, ali njegova samostalnost i neovisnost nije apsolutna, već su javni ovršitelji u obavljanju službe vezani Ustavom, zakonima i podzakonskim propisima, pod nadzorom Komore javnih ovršitelja i Ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa.
Ovlasti javnih ovršitelja
Javni ovršitelj imat će sljedeće ovlasti: – određivati ovrhu na temelju vjerodostojnih isprava, – provoditi ovrhu na temelju ovršnih isprava, – vršiti dostavu svih sudskih pismena, ovršnih isprava i drugih isprava koje su vezane uz ostvarivanje pojedinih prava i obveza (prava iz radnog odnosa i dr.), – vršiti na zahtjev stranke ili javnog bilježnika dostavu javnobilježničnkih isprava i odluka, – uručivati ovršne naloge, zapisnike, zaključke i druge isprave u vezi s provedbom ovrhe, – obavljati identifikaciju stranaka i sudionika ovrhe, – za potrebe provođenja ovrhe prikupljati podatke o imovini ovršenika, – na zahtjev ovrhovoditelja, odnosno ovršenika posredovati među njima u svrhu postizanja sporazumnog rješenja, – obavljati i druge radnje propisane Ovršnim ili drugim posebnim zakonom.
Javni ovršitelji imat će pravo na nagradu za rad i naknadu troškova u obavljanju službenih radnji iz svog djelokruga. Visina nagrade i naknade troškova propisat će se Pravilnikom o nagradi za rad i naknadi troškova koji će donijeti Komora uz suglasnost ministra. Javni ovršitelj je ovlašten tražiti da mu se nagrada plati odmah po obavljenom poslu. Za predvidive troškove i nagradu javni ovršitelj je ovlašten tražiti predujam te nije dužan postupati ako mu se zatraženi predujam ne plati.
Ostaje nam samo za nadati se da će javni ovršitelji pridonijeti naplati neisplaćenih plaća radnicima, odnosno bržoj provedbi pravomoćnih presuda. Ono što brine jest činjenica da je lako moguće da javnoovršiteljska služba postane posebna kasta kao i odvjetništvo, i da jedini učinak bude poskupljenje ovrhe na teret stranaka u postupku.