Dana 1. studenoga 2010. godine stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanu pri zapošljavanju, te Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju kojim je povećana dobna granica za žene za stjecanje prava na prijevremenu i starosnu mirovinu. Primjena navedena dva zakona za posljedicu ima da će ona kategorija nezaposlenih osoba, koja je (temeljem Zakona o posredovanju pri zapošljavanju) iz 2002. i 2009. godine stekla pravo na trajnu novčanu naknadu do ispunjenja prvih uvjeta za mirovinu, a koje nezaposlene osobe će u ovoj, i narednim godinama, zbog povećanja uvjeta dobi, kasnije ostvariti pravo na prijevremeno umirovljenje, izgubiti pravo na novčanu naknadu za nezaposlene za razdoblje od datuma navršenja 55 godina života do stjecanja novih uvjeta dobi za prijevremeno umirovljenje prema odredbama članka 27. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju.
Primjenom Zakona navedena kategorija osoba oštećena je za pripadajući iznos novčane naknade za navedeno razdoblje, iako je odredbom članka 13. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti korisnicima prava za vrijeme nezaposlenosti, koji su do dana stupanja na snagu toga Zakona ta prava ostvarili prema propisima o zapošljavanju koji su se primjenjivali do toga dana, osigurano pravo u opsegu i trajanju prema propisima o zapošljavanju na temelju kojih su ta prava stekli.
Vakum koji nitko neće pokriti
U odnosu na navedenu problematiku Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva je izdalo mišljenje o primjeni odredbi navedenih Zakona, sukladno kojem se toj kategoriji nezaposlenih osoba ne priznaje pravo na pripadajući iznos novčane naknade za nezaposlene za sporno razdoblje. Ministarstvo naime u svom mišljenju navodi da stupanjem na snagu navedena dva zakona, ta kategorija osoba više neće s ispunjenjem 55 godina života (kada im sukladno rješenju o priznavanju prava na novčanu naknadu koje je donio Hrvatski zavod za zapošljavanje istječe pravo na novčanu naknadu) ispunjavati uvjete za prijevremenu mirovinu. Ministarstvo navedeno objašnjava na način da “s obzirom da je navedena kategorija osoba ostvarila pravo na novčanu naknadu prije stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanju pri zapošljavanju, navedenim osobama bi bilo potrebno korigirati trajanje novčane naknade, i to do ispunjenja uvjeta za prijevremenu starosnu mirovinu sukladno novim odredbama Zakona o mirovinskom osiguranju ili bi im trebalo utvrditi pravo na novčanu naknadu do ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu”.
Istina je da je stalnim mirovinskim reformama stvoren velik broj kategorija umirovljenika, od kojih je svaka kasnija sve gore prolazila. No vladajući su se na krivom mjestu odlučili biti principijelni. Ako se istinski želi napraviti reda, jedino je i pravedno, da se sve mirovine usklade i niveliraju prema istim principima. To se Vlada ne usudi učiniti, lakše je trenirati strogoću na dijelu nezaposlenih koji su u većini slučajeva otjerani s posla upravo zato jer “imaju sigurnost” dok kao nezaposleni čekaju mirovinu.
Kako u Zakonu o posredovanju pri zapošljavanju nema više uvjeta do stjecanja prava na prijevremenu starosnu mirovinu, Ministarstvo smatra da više nema pravne osove da se toj kategoriji nezaposlenih osoba donese novo rješenje kojim bi im se priznalo pravo na produženje prava na novčanu naknadu dok prema odredbama novog Zakona o mirovinskom osiguranju ispune uvjet dobi za prijevremeno umirovljenje, odnosno u 2011. godini 55 godina i 3 mjeseca života, u 2012. godini 55 godina i 6 mjeseci života i u 2013. godini 55 godina i 9 mjeseci života.
Ministarstvo ujedno ističe da bi u slučaju da se navedenim osobama utvrđuje pravo na novčanu naknadu do ispunjenja uvjeta za starosnu mirovinu te osobe bile stavljene u bitno povoljniji položaj jer bi se njima pravo na trajanje novčane naknade produžilo za 5 i više godina, a osobe koje s istim uvjetima dolaze na Zavod nakon stupanja na snagu izmjena i dopuna Zakona o posredovanju pri zapošljavanju više neće niti moći ostvariti trajnu naknadu, budući da trajnu novčanu naknadu mogu ostvariti osobe koje su provele na radu više od 32 godine i kojima nedostaje do 5 godina do ispunjenja uvjeta dobne granice za stjecanje prava na mirovinu.
Nekoliko mjeseci bez prava na naknadu
Iz svega navedenog proizlazi da će navedena kategorija nezaposlenih osoba ostati bez prava na novčanu naknadu, pa će tako bez ikakvih primanja u 2011. godini ostati nezaposlene žene za 3 mjeseca, u 2012. godini 6, a u 2013. godini 9 za mjeseci, jer im se ne priznaje pravo na novčanu naknadu za razdoblje kada su po odredbama starog Zakona o mirovinskom navršile 55 godina pa dok po novim odredbama Zakona o mirovinskom ne ostvare pravo na prijevremenu mirovinu.
Sudeći po navedenom čini se da Vladi RH više nije bitna niti pravna sigurnost građana, kao ni pravo na njihovu socijalnu sigurnost.