Sukladno dogovoru socijalnih partnera i Vlade RH na sastanku tripartitne radne grupe, koji je održan u prosincu prošle godine, Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva je početkom ove godine socijalnim partnerima na očitovanje dostavilo dva radna materijala kao moguća normativna rješenja nacrta prijedloga Zakona o reprezentativnosti. Razlike u radnim materijalima odnose se na kriterije utvrđivanja reprezentativnosti sindikata za kolektivno pregovaranje. Jednim tekstom predlažu se kvalitativni i kvantitativni kriteriji za utvrđivanje reprezentativnosti sindikata, dok se drugim prijelogom teksta Zakona predlaže propisati obvezne izbore na kojima bi radnici, zaposleni na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor, tajnim glasovanjem davali mandat za pregovore i sklapanje kolektivnog ugovora sindikatu odnosno njegovim članovima pregovaračkog odbora.
Što se uređuje Zakonom
Zakonom bi se propisala prava, kriteriji i postupak utvrđivanja ispunjavanja kriterija reprezentativnosti udruga sindikata više razine (tzv. sindikalnih središnjica) i udruga poslodavaca više razine (za sada samo HUP) za zastupljenost u tripartitnim tijelima na nacionalnoj razini, te prava, kriteriji i postupak utvrđivanja ispunjavanja kriterija reprezentativnosti sindikata za kolektivno pregovaranje na području djelatnosti, više poslodavaca odnosno jednog poslodavca.
Novim Zakonom bi se zapravo pooštrili kriteriji za reprezentativnost sindikalnih središnjica za zastupljenost u GSV-u, propisali kriteriji za reprezentativnost udruga poslodavaca više razine za zastupljenost u GSV-u (koji danas nisu zakonski uređeni), zatim bi se propisli jasni kriteriji za reprezentativnost sindikata za kolektivno pregovaranje, te pojednostavio postupak utvrđivanja reprezentativnosti sindikata i udruga poslodavaca.
Kriteriji reprezentativnosti sindikalnih središnjica
U cilju jačanja sindikalne scene i poticanja udruživanja sindikata, Zakonom se predlaže pooštriti kriterije reprezentativnosti za sindikalne središnjice na način da bi se potrebni broj članova sindikata povećao sa sadašnjih 15.000 na 50.000, te bi se uveli dodatni kriteriji kao što su:
– da središnjica, prije stjecanja prava na podnošenje zahtjeva za utvrđivanje njezine reprezentativnosti, prethodno djeluje najmanje 12 mjeseci;
– da udruženi sindikati ili njihove podružnice djeluju u najmanje četiri područja djelatnosti utvrđenih Nacionalnom klasifikacijom djelatnosti, od kojih u svakoj djelatnosti ima najmanje pet tisuća radnika članova sindikata,
– da udruženi sindikati ili njihove podružnice djeluju u najmanje sedam županija u Republici Hrvatskoj, od kojih u svakoj županiji imaju najmanje četiri tisuće radnika, članova sindikata,
– da središnjica ima najmanje pet zaposlenih radnika od kojih najmanje tri visoko obrazovanih te da u nju udruženi sindikati zapošljavaju ukupno najmanje tri radnika, od kojih je najmanje jedan visoko obrazovani,
– da ima ili da zajedno sa u nju udruženim sindikatima ima najmanje tri regionalna ureda.
Novosti u postupku utvrđivanja reprezentativnosti
Zakonom bi se pojednostavio postupak utvrđivanja reprezentativnosti. Reprezentativnost bi utvrđivao ministar nadležan za rad, na prijedlog tripartitnog Povjerenstva koje bi ministar imenovao na razdoblje od četiri godine na prijedlog udruga poslodavaca i udruga sindikata zastupljenih u Gospodarsko-socijalnom vijeću. Za razliku od posojećeg zakonodavsnog rješenja, novim Zakonom se predlaže da protiv rješenja ministra, kojim je utvrđeno koje udruge sindikata ispunjavaju kriterije reprezentativnosti, svaka udruga koja je sudjelovala u postupku utvrđivanja reprezentativnosti, ima pravo pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom, koji bi odluku morao donijeti u roku od trideset dana.
Novina novog Zakona u odnosu na postojeća zakonska rješenja jest i u tome što bi se postupak utvrđivanja reprezentativnosti mogao pokrenuti u slučaju da je u razdoblju od tri godine, za koje se udrugama sindikata i poslodavaca utvrđuje status reprezentativnih udruga, mogao prije isteka tog razloblja ponoviti, ako postoji opravdana sumnja da neki sindikat više ne ispunjava kriterije reprezentativnosti.
Reprezentativnost za kolektivno pregovaranje
Zakonom se predlaže propisati jasne kriterije za utvrđivanje reprezentativnosti sindikata za kolektivno pregovaranje, ili utvrditi postupak odabira članova pregvaračkog odbora sindikata za kolektivno pregovaranje provođenjem neposrednih izbora, na kojima bi radnci davali mandat za kolektivno pregovaranje.
Kada je riječ o kriterijima sindikata, Zakonom se predlažu različti kriteriji ovisno o činjenci pregovara li se na razini više poslodavaca (na razini djelatnosti) ili na razini jednog poslodavca. Tako bi pravo na kolektivno pregovaranje na razini više poslodavaca imao onaj sindikat koji u članstvu ima najmanje dvadeset posto članova od ukupno sindikalno organiziranih radnika zaposlenih na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor, a koji ujedno čine najmanje deset posto ukupnog broja radnika na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor, te koji ima članove na području najmanje četiri županije. Iznimno od navedenog pravila pravo bi imao i onaj sindikat koji u članstvu ima najmanje četrdeset posto članova od ukupno sindikalno organiziranih radnika na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor, a koji ujedno čine najmanje deset posto ukupnog broja radnika na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor, ukoliko nema članove na području najmanje četiri županije.
Pravo kolektivno pregovarati na razini jednog poslodavca imao bi onaj sindikat koji u ukupnom članstvu ima najmanje deset posto članova zaposlenih kod tog poslodavca, a koji ujedno čine najmanje deset posto od ukupnog broja radnika kod toga poslodavca.
Ukoliko niti jedan od sindikata na području za koje bi se sklapao kolektivni ugovor ne bi ispunjavao kriterije reprezentativnosti sindikati mogu zajedno ispuniti uvjete, ako su radi njihovog ispunjavanja sklopili pisani sporazum i uspostavili zajednički pregovarački odbor. Ako bi primjerice na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor djelovao samo jedan sindikat koji ne ispunjava kriterije reprezentatvnosti, o njegovom mandatu za pregovaranje i sklapanje kolektivnog ugovora odlučivali bi radnici zaposleni na području za koje se pregovara odnosno sklapa kolektivni ugovor, tajnim glasovanjem na slobodnim i neposrednim izborima.
Novi Zakon do kraja ožujka
Obzirom da se o predmetnoj zakonodavnoj inicijativi raspravlja već duže vrijeme, Vlada RH je stajališta da bi postupak usuglašavanja i eventualno potrebne arbitraže trebao biti dovršen u nekim kraćim, ali razumnim rokovima zbog čega Vlada RH predlaže da se socijalni partneri na priložene radne materijale očituju do najkasnije 24. siječnja 2011. godine, kako bi se postupci usuglašavanja otvorenih pitanja dovršili do 7. veljače 2011. godine. U tom bi slučaju bi o svim eventualno preostalim prijepornim ili otvorenim pitanjima i arbitražni postupak mogao biti proveden i dovršen do 28. veljače 2011. godine, čime bi se stvorili i preduvjeti da Nacrt prijedloga zakona o reprezentativnosti bude završen do sredine ožujka i upućen u postupak donošenja.