Ako na poslu odradite baš sve kako treba, dovoljno brzo i u vremenskom roku – što ostaje da trpi posljedice? Vaš privatni život i obitelj, naravno. Sve počinje s nedostatkom sna, do kojeg dolazi zbog previše posla. Na to se nastavlja stres. Slijedi živčanoća i na kraju sve završava obiteljskom svađom – jer ipak, ona nam je prva pri ruci.
Svatko tko je ikad radio, zna da na poslu ne može pokazati sve svoje reakcije i emocije, zbog čega će ih logično pokazati doma, među svojima.
„To ne spada u moj dio posla!“ – kad ste zadnji put to rekli šefu? Ili pred kolegama? Kad ste se usudili reći nešto ovako u svojoj radnoj okolini? Danas firme traže “multitaskere” – one koji sposobno obavljaju više poslova odjednom a poseban je naglasak na BRZINI.
Rad je postao roba i to roba koja danas u Hrvatskoj u većini slučajeva i nije tako dobro plaćena. A niti prilika odnosno radnih mjesta, nema dovoljno.
Postoje državni i privatni sektor. Ovaj prvi je jako poželjan, često ne toliko zbog velikih plaća koliko zbog sigurnosti plaća, godišnjeg odmora, slobodnih dana, jubilarnih nagrada, regresa, dara za djecu, božićnice i sličnih blagodati ovisno o kolektivnim ugovorima koji su uspjeli ugovoriti sindikati određenih djelatnosti. Osjećaj sigurnosti je u ovim službama jako prisutan i vezan za gubitak radnog mjesta. Češće se otpusti cijela tvornica nego jedan državni službenik.
24 SATA UZ VEZANI UZ POSAO
Dok kod privatnog sektora postoje dvije kategorije: prvi su oni kod kojih se radi puno sati, puno dana, kada se dobije godišnji odmor dobije se samo tjedan dana, ne preračunavaju se višak sati i dana, plaća je mala, a još je i upitna. A često se kod takvih poslodavaca dogodi da radnici nisu prijavljeni. I ovdje se traži multitaskere i brzinu.
Drugi privatnici su one poznate kompanije, velike, moćne i većinom strane, gdje je dress code obavezan, ne smijete službeni mobitel ostavljati kod kuće i ne smijete zaboraviti za koju firmu radite. Uvijek dostupni i na raspolaganju i nakon 10, 12 sati redovnog radnog vremena. Govori se da je fleksibilno radno vrijeme, 12 sati u uredu i nekoliko doma za kompjuterom. Ova radna mjesta često nose značajna imena asistent manager, manager, projekt manager i sl. što čovjeka čini velikim u njegovim očima. Svakako za ove poslove morate imati i puno znanja, posebne vještine i edukacije. A i plaće su nešto veće ili velike.
Kada ovo radno vrijeme oduzmemo od 24 sati koliko nam zapravo traje dan? Koliko ostane za san, za svakodnevni život, za obitelj, za zabavu…
POSAO ODRADITI SAVRŠENO, A OBITELJ…
Budimo realni, ako na poslu odradite baš sve kako treba, dovoljno brzo i u vremenskom roku – što ostaje da trpi posljedice? Vaš privatni život i obitelj, naravno.
Sve počinje s nedostatkom sna, do kojeg dolazi zbog previše posla. Na to se nastavlja stres. Slijedi živčanoća i na kraju sve završava obiteljskom svađom – jer ipak, ona nam je prva pri ruci. Svatko tko je ikad radio, zna da na poslu ne može pokazati sve svoje reakcije i emocije, zbog čega će ih logično pokazati doma, među svojima.
Obiteljski odnosi i zaposlenost se međusobno „ometaju“ – na žalost, ali to je realnost. Sva svoja nezadovoljstva i probleme koje doživljavamo kad smo među kolegama, najčešće kanaliziramo tek kad dođemo kući zbog čega trpe ukućani. Zašto? Zato što kod kuće to smijemo, a na poslu NE.
Stres utječe na nas u svakom pogledu – fizički (počinje s glavoboljom pa do čira na želucu), a ponajviše psihički – zbog previše posla postajemo bezvoljni, utučeni i depresivni.
Obiteljske i radne obveze međusobno se sukobljavaju a posao utječe i na ženu i muža, obitelj, majčinstvo, roditeljstvo i zapravo su problemi na poslu najčešće uzroci onih pucanja oko sitnica, kada dođe do velike svađe oko sitnica a u pozadini zapravo stoji pravi razlog.
Posao više nije od 8 do 4, već od 8 pa do kad treba, a poslovni projekt prestaje biti projekt i postaje život.
TKO ĆE ŠTO ŽRTVOVATI?
U najboljem slučaju, svi će se članovi obitelj morati nečega odreći i prigrliti toleranciju. Toleranciju na manje novca, više radnih sati, manje obiteljskih izleta/godišnjih odmora, drugim riječima: manje zabave.
Uvijek otvoreno razgovarajte sa svim članovima obitelji. Teško je odrediti koja je dobna granica kad djeci treba reći za kredite i iznose računa koje plaćate, ali u svakom slučaju i djeci i partneru treba približiti s čime se sve u poslovnom okruženju suočavamo.
To su razgovori koje ne možete obavljati u hodniku dok se spremate za posao ili u kupaoni – to su oni razgovori iz filmova, kad se svi sjednete za isti stol, otac i majka spoje prste i ozbiljna priče kreće.
NEDOVOLJNO VREMENA ZA SVE
Bez da smo toga svjesni, zbog posla ne provodimo dovoljno vremena s obitelji. Zanimljivo je da smo zbog osjećaja dužnosti da moramo dovršiti neki posao, odnosno zaraditi svoju plaću skloni pustiti da trpi obiteljski život puno prije nego poslovni. I kad god dođe do neravnoteže između ta dva polja, žrtvujemo obiteljski dio. Zato što se uglavnom tješimo da je takva situacija na poslu kad radimo privremena, da njome osiguravamo bolju budućnost i da će nam se nehotično zanemarivanje obitelji zbog previše prekovremenih, jednog dana isplatiti. Gubitak posla jednako je stresan kao i razvod braka, a u današnje vrijeme kad švicarac raste a poslova nema, nitko se ne želi kockati s radnim mjestom.
NA NEKOLIKO STVARI TREBA PAZITI:
– razgovarajte o emocijama (potpuno otvoreno, recite sve što vam smeta, navedite baš primjere gdje se osjećate zapostavljeno) – nedostatak komunikacije najveća je greška koju možete napraviti ;
– jasno artikulirajte očekivanja – koliko dugo se još možete nositi sa ovako stresnim poslom, koliko dugo još mislite ne planirati obitelj (ako primjerice odgađate rođenje djeteta zbog karijere);
– dogovorite financije – planirajte troškove, da bi izbjegli međusobna optuživanja o tome tko troši više ili „troši na gluposti“;
– vikendima, posebice ako su slobodni, idite na obiteljske izlete – barem jednom mjesečno pokušajte provesti kvalitetno vrijeme s najvažnijim ljudima u vašem životu;
– kad dođete kući s posla, ne pričajte SAMO o poslu i tko je koga taj dan razljutio;
– jedna naoko smiješna stvar, ali vrlo dobra za vas ako je se držite – ne otvarajte mailove kod kuće (jer nema toga što je tako hitno a da vas zbog toga ne bi netko nazvao), ne javljajte se na službene pozive iza 19 sati, ne nosite previše posla doma jer će to rezultirati frustracijama i ono najteže: nemojte se iskaljivati na svojima jer su vas naljutili nadređeni/podređeni;
– objasnite ukućanima što točno radite – ako vas opisivanje vašeg posla umara ili frustrira, uvijek možete napraviti jednu malu powerpoint prezentaciju (mnogo slika, malo riječi a ljudi bolje pamte sa slikama);
– odredite satnicu koju radite – ako je to i 8, 10 ili čak 12 sati, onda to nije 12, 5 niti 13 sati i nakon toga;
– gasite svoj službeni mobitel – svi to zaboravljamo, ali svatko od nas na to ima potpuno pravo;
– ne skrivajte poslovne probleme od obitelji jer iskreno, nikad ne znate koji vam član može postati saveznik – možda baš vaša kćer, koju smatrate premladom ili nezrelom, ima objektivan prijedlog koji bi vam mogao otvoriti vidike prema nekom rješenju;
– kada postignete neki cilj, nagradite svoju obitelj; u krajnjem, time nagrađujete sebe, a to su oni izleti koje gore spominjem i to ne mora biti ništa skupo, jednostavno odvedite svoje na ručak izvan kuće.
OBITELJ JE SREDIŠTE, A POSAO SAMO SREDSTVO
Također, zapamtite da vaša obitelj nije vi. Vi ste možda sa 100 postotnom sigurnošću uvjereni u svoj cilj, znate što vam treba da do njega dođete i zbog toga ste konstantno motivirani. To ne znači da je motivirana i vaša obitelj. Do problema između supružnika često dolazi jer jedan radi više od drugog. Osim što ovaj koji radi više može zbog čistog umora gledati na svog partnera poprijeko, ovaj drugi koji radi manje počinje svojeg partnera optuživati da zaboravlja na svoje prioritete.
Može netko reći da je meni lako pričati, posebice ako je osjetio onaj nimalo romantični „dašak“ besparice, ali zaista – recite vi meni, isplati li se svađati radi posla? Radi ljudi koji misle samo na profit (a najčešće kod takvih radimo), radi kolega s kojima se ni ne čujete izvan 8-satnog radnog vremena? Radi šefa – koji vjerojatno i sam na vama katkad ispoljava frustracije, jer zbog posla zanemaruje svoju vlastitu obitelj?
Obitelj je SREDIŠTE, a posao je samo SREDSTVO kojim tu obitelj financijski držite na okupu. Ne smijete zaboraviti da vam nikakve financije i nikakav posao neće pomoći da ju zadržite na okupu, ako ste svoj život posvetili njemu. A tužno je i kad već zaradite sav svoj novac, da ga nemate na koga potrošiti.